19. Turvasuunnitelma
Turvasuunnitelmalla tarkoitetaan suunnitelmaa, joka tarvitaan, kun oppilaan ja/tai oppilaiden turvallisuus on vaarantunut tai uhattuna. Turvallisuus voi olla vaarantunut esimerkiksi silloin, kun on tapahtunut väkivaltatilanne, tai on sen uhka. Turvasuunnitelma laaditaan myös silloin kun kyseessä on yksilön haasteet, esimerkiksi itsetuhoisuus.
Turvasuunnitelmalla kartoitetaan kokonaistilanne oppilaan päivästä ja mitä asioita siinä tulee huomioida, syntyy selkeä yhteinen ymmärrys. Kartoitetaan, mitkä tilanteet tai asiat saattavat laukaista haastavan tilanteen ja mitkä ovat haastavasta tilanteesta varoittavia merkkejä.
Turvasuunnitelmaa tehdessä näitä asioita pohditaan kokonaisvaltaisesti ja miten voidaan ennaltaehkäistä tilanteiden syntyminen.
- Koulutasoisesti – henkilökunnan kouluttaminen säännöllisesti, tiedon jakaminen.
- Luokkatasoisesti – ryhmän hyvinvoinnista huolehtiminen.
- Yksilön kannalta – yksilön haasteet/vahvuudet huomioidaan.
- Luokan turvatoimet/ turvasuunnitelma/ käytänteet haastavissa tilanteissa.
Oppilaan turvallista koulunkäyntiä tukevat toimet (joustavat kouluratkaisut ja järjestelyt määräaikaisesti, toimintatapojen tarkistus, eriyttävät tehtävät tai ympäristö, lisätyt tauot, palkitsemismallit, ohjaajapalvelut, lyhennetty koulupäivä, tunnetaitotehtävät).
Varmistetaan, että kaikilla on tiedossa koulun turvatoimet/ turvasuunnitelma/ käytänteet haastavissa tilanteissa. Yhteisöllisyys ja turvallisuudentunne lisääntyy tiedon jakamisen myötä. Kaikilla on tiedossa, keneen ollaan yhteydessä akuuttitilanteissa koulun sisäisesti, sekä ulkopuolelta. Mahdollisimman esteetön viranomaisyhteistyö.
Toimintatapoja, joita voidaan käyttää haastavissa tilanteissa. Jokaisen oppilaan kohdalla nämä mietitään yksilöllisesti. Määritetään ihmiset, joihin voidaan koulun aikuisten lisäksi olla yhteydessä tai ammattilaiset, joiden kanssa oppilas on tekemisissä.
Akuutti tilanne (esimerkiksi kiinnipito) käsitellään jälkeenpäin heti kun tämä on mahdollista, palautetaan yhteistyö ja katsotaan taas eteenpäin.
- Kuunteleminen, kysyminen, rauhoittaminen, auttaminen, ongelmien ratkaiseminen. Tilanteessa oppilaan kohtaaminen, aikuisen rauhallisuus.
- Tilanteen määrittely, rajojen asettaminen, selkeät kiellot ja käskyt.
- Mitkä rauhoittumisen keinot auttavat, opettajan määräämä rauhoittumiskeino luokassa/ opettaja antaa kehotuksen toimintaan.
- Mahdollisuus siirtyä omaan tilaan rauhoittumaan. Annetaan tilaa rauhoittua yksin tai aikuisen kanssa.
- Oppilaan fyysinen siirtäminen toiseen tilaan rauhoittumaan kahden aikuisen voimin. Varoitus fyysisestä siirtämisestä annetaan kolme kertaa. Tilanne kirjataan. Huoltajille kerrotaan tilanteesta soittamalla.
- Mikäli oppilaan koulupäivän jatkaminen ei onnistu, soitto kotiin ja huoltaja tulee hakemaan oppilaan kotiin. Keskustelu huoltajan ja oppilaan kanssa, mikäli oppilas siihen kykenee. Tilanne kirjataan.
- Kasvatuskeskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa mahdollisimman nopeasti. Tilanne kirjataan.
- Yhteydenotto oppilaan hoitavaan tahoon yhdessä huoltajan kanssa. Hoidon suunnitelman tarkistus esim. Lääkitys.
- Päivystyslähete. Huoltaja soittaa päivystykseen. Apua lähetteeseen tarvittaessa terveydenhoitajalta.
- Soitto yleiseen hätänumeroon/poliisille 112 sekä huoltajalle.
- Yhteys perhetukipalveluun tai lastensuojeluun tilanteen jälkeen. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen väkivaltatilanteesta.
- Muu toimintatapa (kirjataan)
Lakisääteiset toimenpiteet koulussa:
- Oppilaan nuhtelu, puhuttelu
- Oppilaan väliaikainen toiminnasta sivuun ohjaaminen, eri tila
- Oppilaan kanssa käytävä kasvatuskeskustelu maksimissaan 2 tuntia (POL 35 §, koulupäivän aikana tai sen jälkeen, dokumentoidaan)
- Häiritsevän, kielletyn tai vaarallisen esineen/aineen pois ottaminen tai hävittäminen (POL 36 §, dokumentoidaan)
- Oppilaan tarkastaminen; oppilaan tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystila ja päällisin puolin vaatteet, mikäli vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta eikä pyynnöstä huolimatta luovuta (POL 36 §, dokumentoidaan)
- Luokasta poistaminen (POL 36 §, koululla valvonta velvollisuus, dokumentoidaan)
- Oppilaan poistaminen koulusta loppupäiväksi ja tietyin ehdoin myös seuraavaksi päiväksi (POL 36 §, rehtori, dokumentoidaan)
- Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen (POL 36 §, rehtori, kuuleminen, dokumentoidaan)
Oppilaalla on velvollisuus perusopetuslain (POL 35 §) mukaan osallistua opetukseen, hoitaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. Jos oppilas laiminlyö perusopetuslain mukaisten velvollisuuksien asianmukaista noudattamista ja rikkoo koulun järjestyssääntöjä, häneen voidaan kohdistaa kurinpitotoimia.
Kurinpitotoimet alkavat aina oppilaan kuulemisella. Kasvatuskeskustelu on ensisijainen keino puuttua epäasialliseen käyttäytymiseen. Kasvatuskeskusteluun voivat osallistua myös huoltajat.
Perusopetuslain mukaan toistuvasta väkivallasta voi seurata oppilaan ja huoltajan kuulemisen jälkeen kirjallinen varoitus. Jos oppilas jatkaa väkivaltaista käyttäytymistä, hänet voidaan erottaa määräaikaisesti koulusta.
Koulu on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen, mikäli oppilas aiheuttaa väkivaltaisia tilanteita koulussa muille ja itselleen. Lastensuojeluilmoitusta tehdessä voi sanoa esimerkiksi, että lapsen kasvu ja kehitys on vaarantunut ja lapsen psyykkinen kuormitus on kasvanut. Lapsen kasvun ja kehityksen kannalta on hyväksi ohjata hänet hoidon piiriin.
Turvasuunnitelman tekeminen ja tarvittava tiedonsiirto
Turvasuunnitelma täytetään omalle turvasuunnitelma kaavakkeelle. Tähän suunnitelman tekemiseen osallistetaan huoltajat mahdollisuuksien mukaan, vähintään kuullaan tarvittavaa tiedonsiirtoa varten, esimerkiksi: koulukuljetus, siirtymätilanteet koulun sisällä jne. Koko turvasuunnitelmaa ei ole tarpeellista jakaa aina kaikille, vaan pohtia, kenelle mikäkin tieto on tarpeellista.
Voidaan kirjata esimerkiksi näin:
”Vastuuhenkilö turvasuunnitelmassa on opettaja/kouluvalmentaja/sosiaalityöntekijä”
“Koulupäivän sujumisen ja turvallisuuden takaamiseksi kouluohjaajan, kouluvalmentajan, luokan opettajan/ohjaajan on tärkeä tietää päivän kaikki vaiheet. “
“Kaikki yläkoulun opettajia on tärkeää tiedottaa oppilaan X luvasta ruokailla aikaan X ja paikassa X”
“Koulukujetuksen on tärkeä tietää oppilaan X tulevan viimeisenä autoon etupenkille”
Olemme olleet mukana täyttämässä oppilaan turvasuunnitelmaa sekä tulleet kuulluksi lapsemme koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
- Huoltajien allekirjoitus
- Luokanopettajan tai –ohjaajan allekirjoitus
- Erityisopettajan allekirjoitus/ konsultoivan erityisopettajan allekirjoitus
- Rehtorin allekirjoitus
Turvasuunnitelmaan kartoitetaan oppilaan koko päivä. Kartoittamisen tukena voi käyttää yllä olevaa kuvaa ja seuraavia apukysymyksiä:
- Aamutoimet, onko ketään muuta kotona?
- Koulumatka, miten liikutaan/kenen kanssa
- Kouluun tuleminen, samaan aikaan? Eri sisäänkäynti? 5 min aikaisemmin/myöhemmin?
- Luokassa olo, poistumis mahdollisuus/toinen tila? Kavereita (tukioppilas, turva-aikuinen miten ottaa yhteyttä ja mistä löytyy)
- Välitunnit, eri aikaan? Eri alue koulussa?
- Kaikki siirtymiset
- Ruokailu, eri aikaan? eri tilassa?
- Kotimatka, koulun jälkeinen toiminta
- Kotona, kehen voi olla yhteydessä? Arkisin, viikonloppuisin?
Lapsen turvasuunnitelma tehdään aina tapauskohtaisesti, mutta sillä kartoitetaan koko päivä aina heräämisestä nukkumaan menoon. Keitä siihen päivään tarvitaan lapsen tueksi.
Viimeksi päivitetty 04.10.2024