17. Näkemysten kuuleminen
Mitä kuuluu -kaavake tulee opettajan puhelimeen.
Mitä kuuluu? -lomake
Tehdään kerran lukuvuodessa.
- Opettaja:
- Oppilas:
- Päivämäärä:
- Seuraava tapaaminen:
- Mahdolliset jatkotoimenpiteet:
- Yhteys huoltajaan
- Yhteys oppilashuoltoon
- Muuta, mitä?
- Mitä sulle kuuluu?
- Tee joku myönteinen huomio oppilaan vahvuuksista tai esim. Pukeutumistyylistä /(uudesta) hiusmallista/-tyylistä.
- Mitä söit aamupalaksi? / Syötkö aamupalaa? (jos ei miksi, lemppariaamiainen jne.)
- Nukuitko hyvin? / Monelta menit nukkumaan?
- Miten aamu/päivä on alkanut? Miten se on vaikuttanut koulupäivään?
- Mitä teet/teit viikonloppuna?
- Harrastatko jotain/kävitkö harrastamassa jotain/mikä sinua kiinnostaa?
- Mitä sä teet vapaa-ajalla?
Varaa keskusteluun aikaa ja rauhallinen tila. Älä lannistu vaikka vastaukset olisivat lyhyitä tai ”emmä tiiä”- tyyppisiä. Kiinnostus oppilaan asioihin ja persoonaan luo pohjaa syvemmille ajatuksille ja niiden esiin tuomiselle. Ole kärsivällinen! Hymy, hyväksyvä katse ja turvallisen tilan luominen ovat tärkeitä kohtaamisen välineitä. Älä pelkää hiljaisuutta! Kun kohtaat oppilaan älä tee mitään muuta, ole läsnä.
Nuoren kohtaaminen
Kuuntele ja ole läsnä. On tärkeää pyytää lasta tai nuorta kertomaan avoimesti omin sanoin, mitä on tapahtunut.
- Uskalla pysähtyä tilanteeseen ja kuuntele mitä lapsi/ nuori kertoo.
- Ole läsnä ja anna tilaa ja aikaa kertoa. Uskalla olla vain hiljaa ja odottaa rauhassa, että lapsi/nuori alkaa kertoa. Muistaa, että jokainen lapsi/nuori on erilainen ja eri tahtinen. Asiat on hyvä käsitellä lapsen/nuoren tahtisesti.
- Esitä avoimia kysymyksiä ja ole aidosti kiinnostunut. Avoimet kysymykset eivät ole johdattelevia tai sellaisia missä on jo vastaus.
Apukysymyksiä:
- Milloin?
- Kerro vielä lisää siitä?
- Keitä oli paikalla?
- Miten tilanne alkoi?
- Mitä sitten tapahtui?
- Miten tilanne päättyi?
- Mitä tarvitset?
- Oletko jutellut asiasta huoltajien tai jonkun muun aikuisen kanssa?
Hyvä keino tarkentaa puhetta on toistaa kuulemansa:
- Ymmärsinkö oikein, kun sanoit…
- Kuulinko oikein, että sanoit…
- Haluaisin tietää lisää siitä, mitä sanoit…
Luottamus
- Luottamuksellista suhdetta lapseen tai nuoreen rakentaa arvostava ja neutraali puhe sekä kuunteleminen.
- Puhu lapselle ja nuorelle yhtä arvostavasti ja häntä kuunnellen kuin puhuisit aikuiselle. Muista ja osoita hänelle, että hän ei kuitenkaan ole vielä aikuinen. (esim. “Sinun ei tarvitse kantaa tätä yksin/pystyä ratkaisemaan yksin, koska aikuiset ovat vastuussa ja tukevat asian selvittämisessä/ratkaisemisessa” yms. tilanteeseen sopivaa)
- Käytä keskustelussa lapsen tai nuoren kehitystasoa vastaavaa, ymmärrettävää kieltä
- Lapsi tai nuori, joka on aikaisemmin jäänyt kiinni pahanteosta, voi olla tottunut siihen, että aikuiset tuomitsevat häntä. Erityisesti näille lapsille ja nuorille on arvokasta, että aikuinen osoittaa olevansa valmis tukemaan häntä asian käsittelyssä hänen virheistään riippumatta
- Älä saarnaa tai syyllistä lasta tai nuorta hänen käytöksestään tai teoistaan.
- Teon moraalinen tuomittavuus tulee parhaiten esiin uhrin tai loukatun osapuolen kertomuksen kautta. Tue nuoren tunteiden ilmaisua ja niiden käsittelyä.
- Puheeksiottamisessa sekä keskustelussa on merkityksellistä, että aikuinen pystyy olemaan tilanteessa rauhallinen ja neutraali. Tämä luo tunnetta siitä, että lapsi kokee, että aikuinen ottaa vastaan ja kuulee juuri hänen kokemuksensa.
- Kerro hänelle, että hänen kertomuksensa on keskeinen osa asian selvittämisessä.
- Kavereiden, ammattilaisten tai huoltajien mielipiteet ja reaktiot voivat vaikuttaa siihen, mitä lapsi tai nuori kertoo tai jättää kertomatta, ja miten hän suhtautuu asiaan tai sen selvittämiseen.
Varmista, että nuori saa tukea myös jatkossa.
Lopuksi on aina hyvä kysyä, saiko nuori kerrottua kaiken minkä halusi tässä kohdin kertoa vai tuleeko jotain vielä mieleen mistä haluaisi jutella. Varmista palvelunohjaus ja se, että nuori pärjää asiansa kanssa. Jos ei, niin huolehdi, että hän pääsee vielä jonnekin juttelemaan asiastaan lisää.
- Tuntuuko/koetko, että haluaisit jutella asiasta tai muista elämän asioista jonkun ulkopuolisen aikuisen kanssa?
Viimeksi päivitetty 04.10.2024