14. Seuranta
(seurantatapaamiset, jälkiseuranta)
Koulussa tapahtuneen väkivaltatilanteen selvittämisen jälkeen riittävän pitkä ja systemaattinen seuranta on erittäin tärkeää. Tilannetta seurataan vähintään kuluva lukukausi loppuun saakka. Jos oppilaat siirtyvät eri kouluihin on tärkeää siirtää tarvittava tieto uuteen kouluun.
Seurannasta vastaavat nimetyt vastuu-ja varahenkiköt.
Seurannassa on tärkeää:
1. Uusien väkivaltatilanteiden ehkäisy: Seuranta auttaa varmistamaan, että väkivaltaiset tilanteet eivät toistu.
Seurantakäynnit ja jatkuva systeemaattinen valvonta voivat estää uusia väkivaltatilanteita ja luoda siten turvallisemman ympäristön kaikille oppilaille.
TIlanteen neutralisoiduttua sovitaan alkuun 2-3 osallisten seurantatapaamista.
Koteja infotaan säännöllisesti prosessista.
2. Oppilaiden hyvinvointi ja turvallisuus: Väkivallan kohteeksi joutuneiden oppilaiden sekä väkivaltaa tehneiden oppilaiden hyvinvointi tulee varmistaa. Seurannalla voidaan havaita mahdolliset kytevät väkivaltatilanteet ja/tai hoitoa vaativat mielen ja kehon reaktiot ajoissa ja tarjota tarvittavaa tukea.
3. Ilmapiirin ja turvallisuuden parantaminen: Seurannan avulla voidaan parantaa luokan/koulun ilmapiiriä ja tukea turvallisuuden tunnetta. Oppilaat ja henkilökunta saavat kokemuksen, että väkivaltatilanteisiin puututaan systemaattisesti ja seurataan, he tuntevat olonsa turvallisemmaksi.
4. Koulun toimintakulttuurin kehittäminen: Seuranta tarjoaa tietoa siitä, miten väkivaltaan puuttuminen on onnistunut ja mitä toimintatapoja tulee mahdollisesti kehittää edelleen. Tämä auttaa luomaan pitkäkestoisia ratkaisuja ja parantamaan koulun toimintakulttuuria. On tärkeää pohtia mitä opitaan väkivaltatilanteiden selvittämisestä.
5. Yhteistyö perheiden kanssa: Seuranta mahdollistaa myös tiiviin yhteistyön oppilaiden perheiden kanssa. Tiedottaminen ja avoin dialogi kotien kanssa on tärkeää, jotta perheet voivat tukea lapsiaan ja olla tietoisia koulun toimenpiteistä.
6. Ennaltaehkäisy ja varhaiset puuttumiskeinot: Riittävän pitkällä seurannalla voidaan havaita varhaisessa vaiheessa merkkejä mahdollisista uusiutuvista tilanteen eskaloitumisesta ja puuttua niihin ennen kuin ne kärjistyvät toistamiseen vakavaksi väkivallaksi.
Seurannan tulee olla systemaattista ja pitkäjänteistä, ja sen toteuttamiseksi tarvitaan yhteistyötä ja avoimuutta koulun henkilökunnan, oppilaiden, perheiden ja mahdollisten ulkopuolisten asiantuntijoiden välillä.
Viimeksi päivitetty 04.10.2024