Koulunuorisotyö
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö Vihdissä
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö on kouluilla ja oppilaitoksissa tapahtuvaa nuorisotyötä, jota Vihdissä toteuttavat nuoriso-ohjaajat ja erityisnuorisotyöntekijät. Nuorisolakiin pohjautuvan toiminnan tavoitteena on mm. edistää nuorten osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta, tukea kasvua ja itsenäistymistä sekä edellytyksiä toimia yhteiskunnassa.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö toteutuu erilaisina toimintoina, joita nuorisopalveluiden työntekijät toteuttavat yhteistyössä koulujen henkilökunnan kanssa. Toiminnan lähtökohtana on nuorten kuunteleminen ja kohtaaminen, mielekäs tekeminen ja erilaisten nuorten huomioiminen.
Toiminnot ikäryhmittäin
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyötä tehdään 6. luokasta alkaen toiselle asteelle.
6.-luokkalaiset
- Tsemppitunnit, joiden tavoitteena on tukea nuorten siirtymistä yläkouluun. Tuntien teemat käsittelevät nuorten elämänvaiheeseen liittyviä erilaisia ajankohtaisia aiheita.
- Haltuun-tunnit, joissa käsitellään päihteitä ja niihin liittyviä teemoja toiminnallisten rastien kautta.
Yläkoulut
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyötä tehdään kaikilla Vihdin alueen neljällä yläkoululla. Yläkouluilla järjestetään:
- 7.-luokkalaisten ryhmäytyksiä
- välituntitoimintaa
- teemapäiviä
- erilaisia tuntikokonaisuuksia.
Kummitunnit pidetään syyslukukaudella kaikille Vihdin 7. luokille. Jokaiselle 7. luokalle on nimetty oma nuoriso-ohjaaja, joka vierailee luokassa säännöllisesti ja järjestää ohjattua toimintaa. Kummituntien tarkoituksena on jatkaa luokan ryhmäytymistä ja käsitellä ajankohtaisia teemoja. Kummitunteja jatketaan tarpeen mukaan myös keväällä.
Kaikille 8.-luokkalaisille järjestetään seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn liittyvä teematunti. Tunnin aikana nuoret käyvät pienryhmissä läpi erilaisia rasteja liittyen seksuaalisen häirinnän tunnistamiseen, seksuaalioikeuksiin, omiin arvoihin ja turvataitoihin.
Vihdissä 9. luokille pidetään joka vuosi hyvinvointiin ja tulevaisuuteen liittyvillä teemoilla tunteja. Kuluvana lukukautena tunnit toteutetaan NMKY:n Camera Obscura -toimintamallilla, jossa nuoret pääsevät kulkemaan radan läpi ja pohtimaan tulevaisuuttaan ja omia arvojaan sekä kehittämään itsetuntemustaan.
Lisäksi yläkouluilla on saatavilla erityisnuorisotyöntekijän tekemää yksilötyötä, jossa tuetaan oppilasta hänen haasteissaan yksilöllisesti keskustelun keinoin. Tällä hetkellä yksilötyötä tehdään 9. luokkalaisten kanssa.
Jokaiselle yläkoululle on nimetty oma nuoriso-ohjaaja, jolta voi pyytää esimerkiksi välitunneille mielekästä toimintaa tai erilaisia teematunteja luokalle, joissa käsitellään jotakin ajankohtaista ja ryhmälle tärkeää aihetta. Nuoriso-ohjaajat ottavat mielellään ehdotuksia vastaan, jotta toimintaa saadaan kehitettyä.
Toisen asteen oppilaitokset
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö on mukana Vihdin lukiolla järjestettävässä Olkkari-toiminnassa. Olkkarikahvit ovat vapaamuotoinen kohtaamispaikka lukion nuorille tiistaisin. Keskiviikkoisin osallistumme myös Luksian yhteisölliseen toimintaan.
Lisäksi lukion ja Luksian Nummelan toimipisteen opiskelijoiden on mahdollista saada erityisnuorisotyöntekijän tekemää yksilötyötä.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyöntekijät tavattavissa
Noora Koski ja Konsta Nisula
Vihdin yhteiskoululla maanantaisin
Otalammen koululla keskiviikkoisin
Monika Malmelin
Kuoppanummen koululla keskiviikkoisin
Nummelanharjun koululla torstaisin
Emmi Karppinen
9.lk yksilötyö
Luksialla keskiviikkoisin
Viimeksi päivitetty 07.11.2024