Psykologipalvelut
Psykologi koululaisille ja opiskelijoille | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (luvn.fi)
Psykologi on perehtynyt lapsen ja nuoren (= uudistetussa opiskeluhuollossa opiskelijan) kehitykseen, psyykkiseen ja sosioemotionaaliseen hyvinvointiin sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviin kysymyksiin. Psykologi pyrkii edistämään opiskelijan hyvinvointia ja koulunkäynnin sujumista siten, että mahdolliset oppimisvaikeudet ja muut kehityksen ja hyvinvoinnin riskitekijät sekä tuen tarpeet tunnistetaan ja niihin vastataan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Psykologin työ voi ulottua yksittäisen opiskelijan tapaamisesta ja hänen tilanteensa selvittelemisestä koko oppilaitoksen toimintakulttuurin suunnitteluun ja siihen osallistumiseen.
Psykologiin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- lapsen koulunkäynnin aloittaminen tai koulunkäyntivalmiudet mietityttävät
- lapsen kasvuun, kasvatukseen ja kehitykseen tarvitaan neuvoja ja tukea
- lapsella on ikätasoonsa suhteutettuna vaikea oppia tiettyjä asioita.
- lapsella tai nuorella on vaikeuksia keskittyä tai motivoitua koulutyöhön
- lapsen tai nuoren tunne-elämän asiat huolestuttavat (esimerkiksi ahdistuneisuus, mieliala, aggressiivisuus tai kaveritaidot).
- lapsi tai nuori tarvitsee koulunkäyntiinsä erityisjärjestelyjä
Opiskeluhuollon psykologin työ sisältää muun muassa:
- Osallistumisia yksilöllisiin monialaisiin opiskeluhuoltoryhmän kokouksiin sekä koko kouluyhteisöä koskeviin opiskeluhuollollisiin tapahtumiin.
- Tukikeskusteluja lapsen tai nuoren sekä hänen huoltajiensa kanssa
- Konsultaatioita koulun tai varhaiskasvatuksen henkilöstölle tukitoimien suunnittelussa.
- Päiväkoti- tai kouluarjen havainnointia osana psykologista tutkimusta tai opettajan konsultointia
- Psykologisten tutkimusten, arvioiden, selvitysten ja lausuntojen laatimista
Työskentelyn kesto voi vaihdella yksittäisestä tapaamisesta pitempiaikaiseen tukikontaktiin. Psykologisten tutkimusten ja tukitoimien tarpeesta neuvotellaan aina ensin vanhempien kanssa. Samoin koulunkäyntiin liittyvät päätökset tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa. Psykologinen tutkimus ei itsessään johda tai sido mihinkään toimenpiteisiin, vaan sen avulla vanhemmat ja opettaja saavat tärkeää tietoa lapsesta koulunkäynnin tueksi.
Viimeksi päivitetty 26.09.2024