Kiusaamisen ehkäisy

Kiusaamisen ehkäisy

Verso

Koulussamme toimii vertaissovittelu eli Verso. Vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen
pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista oppilaiden
välisiä ristiriitoja koulun arkipäivässä. Tarkoituksena on vähentää koulujen toimintahäiriöitä
oppilaiden vuorovaikutustaitoja edistämällä. Sovittelulla puututaan mieltä pahoittavaan
toimintaan mahdollisimman varhain.
Vertaissovittelu on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jonka avulla sovittelijoiksi koulutetut,
osapuolia hieman vanhemmat oppilaat auttavat osapuolina olevia oppilaita löytämään
itse ratkaisun ristiriitaansa. Osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta,
kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla edetään
sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Vertaissovittelu tukee koulumme muita
yhteisöllisiä toimintatapoja ja luo väylän oppilaiden osallisuudelle.

Vertaissovittelyn yhdysopettajana toimii kouluvalmentaja Jenni Porras-Laakkonen.

KIPU-tiimi

KIPU-tiimi eli kiusaamisen puuttumisen tiimi selvittää kiusaamistapauksia. KIPU-tiimi koostuu koulun henkilökunnasta ja toimii sekä ala- että yläkoulun puolella. Kiusaamisen puuttumisen malli on esiteltynä alla olevassa taulukossa.

ENNALTAEHKÄISYPUUTTUMINENOSAPUOLTEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
Nivelvaihe: tiedonsiirrot alakoulusta ja luokkien kokoonpanot suunnitellusti

Kiusaamisen määrittely ja sen vaikutuksista keskusteleminen oppilaiden kanssa (etenkin 7lk!) syksyisin ja keväisin

Koulun puuttumistapojen tekeminen tutuksi sekä oppilaille että opettajille että huoltajille

Kerran kuussa pidettävät yhteisöllisyyden teematunnit, hyvinvointitunnit

Verso eli vertaussovittelu

Koulun ilmapiiristä huolehtiminen, yhteisöllisyys

  • seiskojen ryhmäyttäminen
  • tukioppilastoiminta
  • oppilaskunta
  • koulun henkilökuntaan tutustuminen
  • pedagogiset ratkaisut esim. positiivinen pedagogiikka, ryhmäpedagogiikka

Eri toimijoiden näkyminen arjessa:

  • erityisopettajat oppitunneilla
  • kuraattori/terveydenhoitaja/psykologi, ovet avoinna mahdollisuuksien mukaan
  • kouluvalmentaja
  • nuoriso-ohjaajien läsnäolo

Hyvinvointi-/kiusaamiskyselyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Välitön reagointi huoleen (kaikille selvää, kenelle tieto menee)

a) lieväkin ei-toivottu käytös toista oppilasta kohtaan

  • koulun aikuisen havaitsema mahdollinen kiusaamistilanne -> puuttuminen tilanteeseen (esim. keskustelu, verso) -> luokanopettajan/luokanohjaajan informointi
  • Jos huoli herää, että on kyse on toistuvasta käytöksestä = kiusaamisesta, luokanopettaja/luokanohjaaja selvittää kiusaamisen itse tai vie tapauksen eteenpäin kiusaamista selvittävälle taholle (KIPU-tiimi)

b) selkeä kiusaaminen (tieto oppilaalta, huoltajalta, luokanopettajalta/luojanohjaajalta)

-> luokanopettaja/luokanohjaaja selvittää kiusaamisen itse tai vie tapauksen eteenpäin kiusaamista selvittävälle taholle (KIPU-tiimi)

Kiusaamisen selvittely 

  • Alkaa jokaisen osapuolen henkilökohtaisesta kuulemisesta ja kokonaiskuvan luomisesta
  • Kiusaamiseen puututaan ja kiusaajaosapuolet sitoutuvat siihen, että kiusaaminen loppuu
  • Sovittaan seuranta-aika ja -tapa
  • Huoltajia tiedotetaan tapahtuneesta
  • Ohjataan osapuolet tarvittaessa tuen piiriin esim. kuraattorille

Jos tilanne ei muutu

  • Kouun kiusaamista selvittävä taho arvioi, onko edellytyksiä jatkaa jatkoselvittelyllä vai viedäänkö asia eteenpäin -> uusitaan selvittely tai oppilashuoltoryhmä mukaan selvittelyyn (rehtori, kuraattori tms.)
  • Huoltajia tiedotetaan ja mahdollisesti huoltajat mukaan

Jos ei vieläkään muutosta tai haastavimmissa ja vakavissa tapauksissa:

  • lastensuojeluilmoitus
  • ulkopuoliset toimijat mukaan (Ankkuri)
  • rikosilmoitus
  • poliisi
  • tilanteen rauhoittaminen (esim. kiusaaja sijoitettuna toiseen ryhmään tietyn ajan, välituntiratkaisut)
Tukea tarjotaan kaikille osapuolille

Koulun sisäiset:

  • tukioppilaat
  • kuraattori/psykologi
  • koulun oma tukihenkilö paljon kiusatuksi tulleelle
  • kouluvalmentaja

Ulkopuoliset:

  • nuorisoasema
  • perheneuvola
  • perhesosiaalityö
  • koulunuorisotyö

Ankkuritiimi

K0-työ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viimeksi päivitetty 19.09.2024