Järjestyssäännöt
Ojakkalan koulun järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana, koulumatkoilla sekä kaikissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa. (Perusopetuslaki 29 §)
Ojakkalan koulun järjestyssääntöjä suunniteltaessa on kuultu sekä huoltajia että oppilaskuntaa. Järjestyssäännöt esitellään oppilaille ja huoltajille.
Yleiset säännöt
- Ojakkalan koulussa käyttäydytään asiallisesti ja hyviä tapoja noudattaen ottamalla huomioon turvallisuus.
- Ojakkalan koulussa ei sallita minkäänlaista väkivaltaa, uhkailua, syrjintää tai pakottamista.
- Koulussa ei hyväksytä kiusaamista. Kiusaamisen ehkäisemisen malli Ojakkalan koulussa
- Koulussa kännykät ym. laitteet ovat oppilaan omalla vastuulla. Oppilas korvaa tahallisesti aiheuttamansa vahingot ja hukkaamansa välineet. (Vahingonkorvauslaki 412§)
- Mobiililaitteita saa käyttää koulupäivän aikana vain opettajan luvalla.
- Teräaseiden tai muiden vaaraa tuottavien esineiden tuominen kouluun on kielletty.
- Tupakan, alkoholin tai huumeiden hallussapito ja käyttö koulun alueella on ehdottomasti kielletty.
Yleisiä arjen taitoja
- En kiusaa ketään sanoilla tai teoilla. Kerron koulun aikuisille, jos tiedän tai näen jonkun kiusaavan.
- Huolehdin hyvin koulun yhteisestä omaisuudesta ja tilojen siisteydestä.
- Huolehdin opiskeluvälineistäni sekä luokan yhteisistä tavaroista.
- Pukeudun asiallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
- Vältän voimakkaiden hajusteiden käyttöä.
- Pidän huolta ympäristöstä. Vien roskat roskikseen ja siivoan jälkeni. Kierrätän mahdollisuuksien mukaan.
Oppitunnit
- Saavun ajoissa oppitunnille.
- Oppitunneilla käyttäydyn sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaan.
- Annan opiskelu- ja työrauhan itselleni, muille oppilaille ja opettajalle.
- Minulla on opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät asianmukaisesti suoritettu.
- Pyydän puheenvuoron viittaamalla.
- Puhun ystävällisesti. En kiroile enkä huuda.
Välitunnit
- Menen viivyttelemättä välitunnille.
- Liikun koulun käytävillä aina kävellen.
- Vietän välitunnit koulun piha-alueella enkä poistu alueelta ilman opettajan lupaa.
- Välittömästi kellon soidessa tulen sisälle ja laitan päällysvaatteeni siististi naulakkoon.
- Jos välitunnilla sattuu tapaturma, ilmoitan siitä välittömästi välituntivalvojalle tai jollekin muulle opettajalle.
Ruokailu
- Siirryn ruokailuun opettajan ohjeiden mukaan luokkani ruokailuvuorolla.
- Käytän ruokailuvälineitä.
- Odotan omaa vuoroani rauhallisesti ruokajonossa.
- Ruokailen asiallisesti ja annan kaikille ruokarauhan.
- Palautan ruokailuvälineet siististi niille varatuille paikoille.
- Noudatan keittiöhenkilöstön ohjeita.
- Muistan kiittää ruoasta.
- Osallistun ruokailuun liittyviin tempauksiin: esimerkiksi ruokahävikin tarkkailu, hiljainen ruokailu, juhlaruokailu.
Koulumatkat
- Noudatan liikennesääntöjä ja otan toiset tielläliikkujat huomioon.
- Polkupyöräni jätän sille varattuun paikkaan.
- Liikkuessani polkupyörällä käytän pyöräilykypärää.
- Koulukuljetuksessa käyttäydyn hyvin ja noudatan kuljettajan ohjeita.
- Huolehdin matkakorttini asiallisesta käytöstä.
Poissaolot
- Huoltaja ilmoittaa lapsen poissaolosta mahdollisimman pikaisesti luokanopettajallle Wilmassa tai puhelimitse. Poissaolomalli
- Kuljetusoppilaan huoltaja ilmoittaa poissaolot yms. muutokset itse taksinkuljettajalle.
- Alle viiden päivän poissaolot anotaan luokanopettajalta kirjallisesti Wilmassa kohdassa Hakemukset ja Päätökset – Poissaolohakemukset ja sitä pidemmät poissaolot rehtorilta.
- Jos oppilaalle on myönnetty lupa poissaoloon, hänen on huolehdittava poissaolon aikaisista koulutehtävistä.
Kurinpito
- Perusopetuslaki 35a §, 36 § ja Perusopetusasetus 18 § määrittelevät seuraavista seuraamuksista: kasvatuskeskustelu, oppitunnilta poistaminen lopputunnin ajaksi, jälki-istunto, laiminlyötyjen tehtävien tekemään jättäminen, opetuksen epääminen jäljellä olevan työpäivän ajaksi, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen.
- Ojakkalan koulussa sääntöjen vastaisen käytöksen korjauskeinona käytetään kasvatuskeskusteluja.
Viimeksi päivitetty 26.09.2024