Vihdin CO2-pudottajat: yli sata ideaa ilmastoystävällisempien valintojen tekemiseen
Vihdin kunta järjesti hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtäävän Vihdin CO2-pudottajat -kesäkampanjan, jossa testihenkilöt ja kuntalaiset haastettiin tekemään ravintoon, kuluttamiseen sekä liikuntaan liittyviä ilmastoviisaista ja hyvinvointia edistäviä valintoja. Kampanja alkoi kesäkuussa ja jatkui syyskuun puoliväliin asti.
Vihdin CO2-pudottajien testiryhmässä omia arkisia tottumuksiaan pääsivät haastamaan yrittäjät Annu Huotari (Hawkhill Oy) ja Eliisa Malin (Vierelä Agro Oy), aktiiviset vihtiläiset Juha Uusitalo (Lasy ry) ja Ari Penttala (Nummelan Frisbeeseura), kunnanvaltuutetut Heidi Seppälä ja Petri Lehtiranta sekä Vihdin kunnan henkilöstöstä elinvoimajohtaja Petra Ståhl ja talousjohtaja Jere Laine.
Kampanjan aikana testiryhmäläiset tarkastelivat valintojaan kulutuksen, ruuan ja liikkumisen osalta ja pyrkivät tekemään ilmastomyönteisempiä valintoja. Osallistujat jakoivat ideoitaan ja kokemuksiaan ryhmän yhteisessä WhatsApp-ryhmässä, sosiaalisen median kanavilla sekä Vihdin CO2-pudottajat sivustolla.
Testiryhmäläisten kokemuksia kampanjaan osallistumisesta kerättiin syys-lokakuun aikana. He kertoivat kiinnittäneensä huomiota erityisesti ruokavalintoihinsa ja arkiliikkumiseen. Myös oman hyvinvoinnin ja terveyden huomioiminen ja panostaminen hyvinvointiin olivat teemoja, jotka nousivat esille.
Moni osallistujista oli kampanjan myötä lisännyt kasvisruuan syömistä. Juha esimerkiksi oli kampanjan aikana ulkona syödessä valinnut listalta kasvis- tai kalavaihtoehdon. Heidi taas oli kotona ruuanlaitossa kokeillut erilaisia kasvisruokavaihtoehtoja, mutta todennut, etteivät kaikki sopineet perheelle. Erityisesti lihaa jäljittelevät kasvipohjaiset valmisteet eivät olleet perheelle mieluisia, mutta kasvisten käytön lisääminen ruuanlaitossa sopi heillekin. Petra taas vähensi punaisen lihan käyttöä ja Jere lisäsi viikkoonsa aiemman yhden kasvisruokapäivän lisäksi toisen. Ari kiinnitti ruokailussaan enemmän huomiota salaattien ottamiseen.
Liikkumisen osalta esimerkiksi Petri oli kampanjaan osallistumisen myötä oivaltanut, että autolla ajoa voisi vähentää. Hän kulki aikaisemmin kauppamatkat autolla, mutta on kampanjan myötä siirtynyt kulkemaan kauppamatkat jalan. Petra hankki itselleen uuden pyörän ja siirtyi käyttämään osalla työmatkoista auton sijasta pyörää. Myös Jere vaihtoi osalla työmatkoista omalla autolla ajamisen julkiseen liikenteeseen. Heidi osti itselleen urheilukellon ja lisäsi omaa arkiliikuntaansa esimerkiksi pidentämällä koiransa kanssa tekemiä lenkkejä. Osallistujat kokivat arkiliikunnan lisäämisen vaikuttavan positiivisesti omaan olotilaan ja tuovan lisää energiaa ja vireyttä arkeen.
Kampanjan myötä testiryhmäläiset kokivat saaneensa uudenlaisia oivalluksia ja uusia elämäntapoja, joita ovat jatkaneet arjessaan myös kampanjan päättymisen jälkeen. Esimerkiksi Ari hoksasi kierrättämisen olevan helpompaa, kuin hän oli luullut. Arin mukaan kierrättäminen on tullut hänellä jäädäkseen ja myös kompostin käyttöä opetellaan. Juha oppi itselleen uutena asiana juuston ilmastovaikutuksista ja on tämän myötä vähentänyt juuston kulutusta. Heidillä lisääntynyt arkiliikunta ja arjen hyötyliikunta on kampanjan jälkeenkin jäänyt osaksi arkea. Heidi myös tulevaisuudessa haluaa muistaa ottaa arjessa aikaa itselleen ja panostaa omaan hyvinvointiin.
Testiryhmän yritysosallistujat Annu ja Eliisa olivat jo pidemmän aikaa ennen kampanjaan osallistumista kiinnittäneet valinnoissaan huomiota ilmastovaikutuksiin, joten heillä ei kampanjan myötä elämässä suuria muutoksia tapahtunut. Mutta esimerkiksi Eliisa sanoi kiinnittävänsä enemmän huomiota omiin ratkaisuihinsa ja siihen, millainen arvo omilla valinnoilla on.
Osallistujat kokivat ryhmässä yhdessä tekemisen mielekkääksi. Heidän yhteisessä WhatsApp-ryhmässään jaettiin hyviä vinkkejä. Heidistä oli kiva nähdä, mitä muut tekivät omassa arjessaan ja poimia jaetuista ideoista omaan arkeen sopivia. Eliisa koki, että muiden osallistujien ideoita lukemalla pääsi kanssaelämään heidän kokemuksiaan.
Kampanjan aikana ideoita ilmastomyönteisempiin valintoihin syntyi huikeat yli 100 kappaletta. Niitä löytää Instagramista tunnisteilla #co2pudottajat #vihti. CO2-pudottajien haasteet löytyvät Vihdin CO2-pudottajat sivulta. Haasteet tarjoavat jokaiselle arkeen sopivia vinkkejä teoista, joilla pienentää omaa hiilijalanjälkeä ja edistää hyvinvointia.
Sydämelliset kiitokset kaikille mukana olleille!