Tekoälyä hyödyntävä Kunta-Kati auttaa kuntalaisia 24/7
Vihdin kunta ottaa kotisivullaan käyttöön virtuaalisen assistentin, Kunta-Katin. Kunta-Kati aloittaa työt keskiviikkona 9. maaliskuuta, ja sen löytää sivuston oikeasta alakulmasta. Kunta-Kati vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin chat-ikkunassa ympäri vuorokauden.
Kysymyksiin vastaamisessa ja uuden oppimisessa Kunta-Kati hyödyntää keskustelevaa tekoälyä. Järjestelmä oppii ja sitä kehitetään jatkuvasti.
– Kunta-Kati parantaa tietojen löydettävyyttä ja tarjoaa miellyttävämmän tavan löytää informaatiota perinteisen hakukoneen sijaan, kertoo kunnan hallintojohtaja Noora Nordberg.
Asiakaspalvelua kehitetään Kunta-Katin keräämän datan avulla.
– Alkuvaiheessa Kati osaa vastata yleisimpiin kuntaa ja esimerkiksi sote-palveluja koskeviin kysymyksiin. Tarvittaessa kysyjä ohjataan ottamaan yhteyttä henkilökohtaisesti kunnan asiakaspalveluun. Kunta-Kati ymmärtää kysyttävän asian usein jo yhdestä sanasta, joten pitkää keskustelua ei tarvitse kirjoittaa, Nordberg jatkaa.
Kunta-Kati on kehitetty yhteistyössä Accenturen ja keskustelevaan tekoälyyn erikoistuneen norjalaisen yrityksen Boost.ai:n kanssa. Palvelu on jo käytössä muun muassa Kuusamossa, Riihimäellä, Porvoossa ja Hämeenlinnassa.
– Useamman kunnan yhteinen ratkaisu helpottaa merkittävästi ylläpitoa ja tekee siitä kustannustehokasta. Jokainen kunta voi kuitenkin räätälöidä Kunta-Katin antamia vastauksia tarpeensa mukaan. Vihdin virtuaaliassistentin käyttöönotto tapahtuikin todella nopeasti muutamassa viikossa, sanoo projektipäällikkö Juuso Varinowski Accenturesta.
Kunta-Kati ymmärtää jo puhekielen ja kirjoitusvirheet
Kunta-Katin taustalla oleva tekoäly oppii jatkuvasti. Järjestelmä ymmärtää myös kokonaisia lauseita.
– Näin käyttöönottovaiheessa Kunta-Kati on vielä harjoittelija, joka ei välttämättä osaa antaa täsmällistä vastausta ihan kaikkeen. Mitä enemmän Kunta-Katia käytetään, sitä enemmän se oppii ja pystyy palvelemaan aina paremmin. Jatkossakin Kunta-Kati toimii täydentävänä kanavana, se ei korvaa täysin perinteistä asiakaspalvelua puhelimitse tai sähköpostitse, kertoo Nordberg.
Myös tietosuoja on Kunta-Katilla hallussa. Keskusteluja käsitellään nimettömästi ja kaikki henkilötietoihin viittaava data poistetaan ennen keskustelun tallentumista. Käyttäjä voi myös halutessaan itse poistaa keskustelun.