Vihti Race 2019
Vihti Race – seikkailu 3. – 4.8.2019
Vihti Race – seikkailuun ilmoittautui mukaan 30 joukkuetta, mutta itse tapahtumaan pääsi lopulta osallistumaan 26 joukkuetta. Seikkailun teemana oli LUONTO, joka näkyi rastipaikoilla, tehtävissä ja reittivihjeissä. Joukkue oli pituudeltaan 24h ja se koostui 3.jaksosta ja kahdesta pakollisesta tauosta. Joukkueet koostuivat kolmesta henkilöstä ja heidän tavoitteena oli löytää rastipaikoille vihjeiden ja karttojen avulla, rasteilla suoritettiin tehtäviä.
Seikkailusarjassa joukkueita oli 21 ja retkisarjassa viisi. Seikkailusarjassa joukkueet oli jaettu kolmeen ryhmään ja jokaisessa ryhmässä kierrettiin rastit eri järjestyksessä, ryhmät vaihtuivat jaksoittain. Retkisarjassa joukkueet oli jaettu kahteen ryhmään. Reittiryhmien tarkoituksena oli se, että joukkueet saadaan hajautettua reitille. Suunnitellut reitit olivat seikkailusarjassa pituudeltaan 119-131km ja retkisarjassa 85-87km, näihin kilometreihin ei oltu laskettu kylmärastien kilometrejä mukaan sillä ne olivat vapaaehtoisia kohteita.
Seikkailu koostui kolmesta jaksosta, joita rikkoi pakolliset tauot. 1.jakson rastit olivat avoinna klo 9.00-14.45, jakson rastit sijaitsivat Nuuksion kansallispuistossa – Salmen ulkoilualueella ja Vaakkoin ulkoilualueella. 1.jaksoon aikana joukkueiden oli mahdollista myös hakea seuraavat kylmärastit. Kylmärasteja hakemalla lopullisesta ajasta miinustettiin minuutteja pois. 2.jakson rastit olivat avoinna klo 17.00-22.45, rastit sijaitsivat Otalampi – Salmi – Ojakkala – Selki akselilla., 2.jakson kylmärastit. 3.jakson rastit olivat avoinna klo 03.00-08.00, rastipaikat sijaitsivat Haimoo – Moksi – Otalampi akselilla, kylmärastit 3.jaksossa löydät täältä.
Kaikki rastipaikat.
Seikkailusarjalaisilla oli yhteensä 17 rastia ja retkisarjassa yhteensä 12 rastia. Rastitehtävistä annettiin suoritusten mukaan pisteitä, jotka muutettiin ajaksi. Ajat miinustettiin tai plussattiin lopulliseen aikaan. Pisteitä annettiin 0p.-1p.-3p.-5p. ja aikoina pisteet tarkoittivat 5min – 10min – 20min. Kylmärasteja koko seikkailussa oli 13 ja käydyistä rasteista piti joukkueen ottaa selfie. Oikeata selfietä näyttämällä joukkueiden ajasta miinustettiin 10-60min pois riippuen siitä millä rastilla he olivat käyneet. Kylmärastin aikaan vaikutti se missä päin rasti sijaitsi.
Seikkailu piti sisällään paljon erilaisia tehtäviä: ongelmaratkaisua, fyysistä tekemistä, tietovisailua, kädentaitoa. Tehtävät ratkottiin aina koko joukkueen voimin, mikäli tehtävässä oli osioita useampia saattoi tällöin jokainen joukkueen jäsen tehdä yhden osion. Tässä hieman seikkailun tehtävistä: SUP-lautailu ja kestävä kehitys, uinti ja vihjeen metsästys, metsätaide, suunistus, pesäpallo, ammunta, maistelu ja tunnistus, lintuaiheinen muistipeliviesti, tulenteko, joulukuusen muotoilu, uinti ja kalojen tunnistus, paracord tehtävät ja erilaisia luontoon liittyviä kyselyitä (jokamiehenoikeudet – kasvit – ötökät – marjat – kiviainesten paino – luontoaiheiset laulut).
Vihje esimerkkejä: 1) Kyseinen laavu on Helsingin kaupungin rakentama. Nimensä laavu ja polku ovat saaneet toisaalta aikanaan paikalla olleen mäkitupa-alueen mukaan mutta toisaalta myös Metsähallituksen entisen pääjohtajan mukaan. 2) Kyseinen vesistö kuuluu Mankinjoen valuma-alueeseen. Järven muoto on hyvin erikoinen, pohjoispäästä se on pitkä ja jokimainen ja eteläkärjessä on erimuotoisia lahtia joita erottaa toisistaan suuri niemi. Rantaviivaa sillä on 6,8km. 3) Urosnautaeläin ja pelipaikka Uno Cygnaeuksen kehittämässä miljöössä. 4) ”Käy sisään Pohjoisen portista ja kurvaa sinistä katkoviivaa pitkin. Paratiisi taakse jää kun voit jo kuulla laineen liplatuksen.” 5) Suutari ja ahvena eivät olleet moksiskaan, vaikka sukeltajan rannan lähellä huomasivat.
Maali sulkeutui sunnuntai aamuna klo 9.00, mikäli seikkailusarjassa joku joukkue ei olisi ylittänyt maaliviivaa ennen maalin sulkeuduttua olisi joukkue hylätty. Kaikki 26 joukkuetta ehtivät ajoissa maaliin ja ketään ei hylätty. Muutamia henkilöitä eri joukkueista keskeytti seikkailun jossakin vaiheessa, syitä keskeytyksille oli mm. kaatuminen, renkaan hajominen, terveys, fyysinen väsyminen.
Vihti Race – seikkailun (päivitetty 6.8.2019) viralliset tulokset
Joukkueiden eteneminen GPS – seuranta ja joukkueiden reittien lataus.
> seikkailusarjan voittajat Avanti Adventure
Arvotut palkinnot.
> kiertopalkinto Kolmen blondin kosto (hyvä ASENNE – MIELI – TEKEMINEN)
Seikkailussa oli mukana yhteensä 26 yhteistyökumppania, joka tarkoitti noin 70hlö:ä. Osa heistä pyöri taustalla ja osa itse tapahtumassa > yhteistyökumppanit.