Vihti panostaa luontomatkailuun: Retkipaikka vastaa Vihdin matkailun toteutuksesta
Vihdin matkailun koordinoinnista ja toteutuksesta vastaa maaliskuun alusta alkaen luontomatkailuyhteisö Retkipaikka. Vihdin matkailussa painotetaan jatkossa ennen kaikkea luontomatkailua ja matkailualan toimijoiden entistä saumattomampaa yhteistyötä.
Vihdin kunta ja Retkipaikka ovat sopineet yhteistyöstä Vihdin matkailun kehittämiseksi. Retkipaikka ottaa vastuulleen Vihdin matkailun koordinoinnin ja toteutuksen vuonna 2018. Tavoitteena on kehittää markkinointia ja viestintää sekä yhteydenpitoa eri yhteistyötahoihin.
Visit Vihdin ilme halutaan yhtenäistää ja brändi terävöittää.
– Teemme työtä Visit Vihti -kärki edellä, tiiviissä yhteistyössä Vihdin kunnan sekä Vihdin Matkailu ry:n kanssa, Retkipaikan toimitusjohtaja Antti Huttunen sanoo.
Painopiste luontomatkailuun
Painopiste halutaan luontomatkailuun. Nuuksio on yksi Suomen suosituimmista kansallispuistoista, ja yli puolet siitä sijaitsee Vihdissä.
– Nuuksion lisäksi haluamme tehdä tunnetuksi koko Vihdin luontokohteita ja -reittejä sekä tietenkin matkailualan yrityksiä ja palveluita kaikkialla Vihdissä, Vihdin kunnan yrityskehittäjä Kristiina Salo sanoo.
Vihdin Matkailu ry:n puheenjohtaja Annu Huotari iloitsee, että luontomatkailun painoarvo elinkeinona Vihdissä voimistuu.
– On tärkeää muistaa, että paikallisille tavalliset ilot kuten marjastus, hiihtäminen, uiminen ja saunominen kiinnostavat kansainvälisiäkin matkailijoita. On hyvä, että Vihdin luontokohteiden tunnettuus paranee niin matkailijoiden kuin paikallisten keskuudessa.
Yrittäjille yksi konkreettinen ilon aihe on Visit Vihdin kotisivujen uudistuminen Retkipaikka-yhteistyön myötä.
– Aiemmin olemme yrityksenä joutuneet keräämään esitteitä ja muuta tietoa asiakkaille, mutta pian voimme helposti ohjata heidät etsimään lisätietoja kattaville Visit Vihdin sivuille, Huotari sanoo.
Retkipaikka tavoittaa suomalaiset
Retkipaikka.fi-luontomatkailusivustollaan tunnetuksi tullut Retkipaikka tavoittaa eri kanaviensa kautta keskimäärin jopa 250 000 ihmistä viikossa. Vuonna 2017 Retkipaikka tavoitti viidenneksen suomalaisista.
Osapuolet odottavat menestyksekästä yhteistyötä.
– Retkipaikalla on hyvät kanavat, kattavat verkostot, paljon kokemusta niin luontomatkailusta kuin sähköisestä viestinnästä sekä myyvä tunnettuus matkailualan toimijoiden ja matkailijoiden keskuudessa, Salo perustelee.
– Meille oli tärkeää myös se, että organisaatio on riittävän iso. Siten tiedämme, ettei tekemiseen tule katkoja, hän jatkaa.