Osoiteasiat

Kunnan osoitejärjestelmä varmistaa, että jokainen kiinteistö ja rakennus on helposti löydettävissä niin asukkaille, pelastusviranomaisille kuin postinjakelulle. Osoitteiden ylläpito ja ajantasaisuus ovat tärkeitä sujuvan arjen ja turvallisuuden kannalta. Tältä sivulta löydät tietoa osoitteiden määrittelystä, muutoksista ja niiden rekisteröinnistä.

Vihdin kirkonkylän koulukeskus VIHKO - Joenrinne Films

Osoiteasiat

Rakennusten osoitteet – Kunnan määrittelemät sijaintitiedot

Rakennusten osoitteet määrittelee kunta, ja ne muodostavat tärkeän osan toimivaa ja turvallista ympäristöä. Oikea osoite varmistaa, että palvelut, kuten postinjakelu, pelastustoimi ja muut viranomaispalvelut, löytävät perille ilman viivästyksiä.

Miten osoite määritellään?
Uusille rakennuksille osoitteet annetaan rakennusluvan käsittelyn yhteydessä, ja ne ilmoitetaan rakennuslupapäätöksessä. Rakennuksen omistajan vastuulla on asentaa osoitenumerokilpi näkyvälle paikalle osoitteen mukaisen liikenneväylän varrelle. Tämä velvoite perustuu Vihdin kunnan rakennusjärjestyksen 17 §:ään

Muutokset ja virheelliset osoitteet
Rakennuksen osoite voi muuttua esimerkiksi uuden tienimen, asemakaavan tai asemakaavamuutoksen, tien numerointisuunnan muutoksen tai osoitetietojen ajantasaistamisen vuoksi. Jos osoitteessa on virhe tai se puuttuu, pyydämme ottamaan yhteyttä mittaustoimeen.

Kunta ilmoittaa muuttuneet osoitteet rakennuspaikkojen omistajille sekä keskeisille viranomaisille ja palveluntarjoajille, kuten Postille, Digi- ja väestötietovirastolle (DVV), Maanmittauslaitokselle, Rosk’n Rollille ja Vihdin Vedelle.

Tarvitsetko lisätietoa osoitteista? Ota yhteyttä mittaustoimeen, niin autamme!

Mikäli osoitetta ei löydy kartoista tai navigaattori ei löydä osoitteita oikein, kannattaa tehdä ilmoitus Mittaus- ja paikkatietopalveluun TÄSSÄ OHJE

Tienimet asemakaava-alueiden ulkopuolella

Tienimien nimeäminen, muuttaminen ja poistaminen asemakaava-alueiden ulkopuolella tehdään viranhaltijapäätöksenä. Oikein nimetyt tiet helpottavat muun muassa pelastuspalveluiden, postin ja muiden palveluiden perille pääsyä.

Milloin ja miten tienimi voidaan nimetä?

Uuden tienimen voi hakea, jos tien varrella on vähintään kolme rakennettua tai rakenteilla olevaa rakennuspaikkaa. Hakemuksessa tulee olla:

  • Kaikkien tien käyttöön oikeutettujen kiinteistöjen kiinteistötunnukset
  • Omistajien allekirjoitukset, osoitteet ja karttaliite, johon tie on merkitty
  • Ainakin yhden kiinteistön omistajan puhelinnumero yhteydenottoja varten

Tienimen hyväksymisperiaatteet

  • Uusi tienimi ei saa olla ristiriidassa jo olemassa olevien nimien kanssa.
  • Tienimen tulee olla suomenkielinen; vieraskielisessä nimessä on oltava suomenkielinen loppuosa (esim. Grönkullantie).
  • Elossa olevan henkilön nimi ei voi olla tienimenä, mutta nimen alkuosa voi olla etunimi.
  • Tie ei saa olla nimetty toimivan yrityksen, liikelaitoksen tai muun vastaavan mukaan.

Tienimen hyväksymisen ja muutoksen vaikutukset

Kunnan hyväksyttyä uuden tienimen:

  • Kunta hankkii ja asentaa tienimiviitan, minkä jälkeen sen ylläpito siirtyy tien varren kiinteistöjen omistajille.
  • Jos kiinteistön omistajat hakevat muutosta jo hyväksyttyyn tienimeen, he vastaavat uuden tienimiviitan hankinnasta ja asentamisesta.
  • Tienimiviitan asennuksen jälkeen kunta määrittelee rakennuksille uudet osoitteet ja ilmoittaa ne rakennuspaikkojen omistajille sekä Postille, Digi- ja väestötietovirastolle (DVV), Maanmittauslaitokselle, Rosk’n Rollille ja Vihdin Vedelle.

Lisätietoja tienimien nimeämisestä saa kunnan asiantuntijoilta.

Vapaamuotoinen hakemus osoitteella:
kunnanvirasto (ät) vihti.fi
tai
Vihdin kunta, kirjaamo
PL 13, 03101 NUMMELA


Viimeksi päivitetty 20.02.2025