Kunnanhallituksen päätökset
Kunnanhallitus 8.6.2020
Kunnanhallituksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin
asia 5
Lausunto Väylävirastolle koskien Hyvinkää-Hanko -radan sähköistystä ja tasoristeysten turvallisuuden parantamista Hyvinkäällä, Nurmijärvellä, Vihdissä, Lohjalla, Inkoossa, Raaseporissa ja Hangossa
Käsittely
Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että lausuntoehdotuksen 2. kappaleeseen lisätään seuraavat lauseet: ”Erityisesti Kurkelan tasoristeys on alueellisesti merkittävä, ja sen poistaminen aiheuttaa yksittäisille tiekunnan osakkaille varsin merkittävää haittaa. Kunta puoltaa tasoristeyksen säilyttämistä ja edellyttää Väyläviraston ottavan huomioon tiekunnan tahtotilan tasoristeyksen säilyttämisen osalta.” Lausunnon viimeinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Lisäksi kunta edellyttää saavansa tietoa ns. hiilijunan tärinöiden seurantatuloksista sekä ratkaisuista, joilla tärinähaittaa edelleen vähennetään.”
Lisäksi lausunnon liitteenä olevan kunnan vastineen saapuneisiin muistutuksiin kohtaa ”Tasoristeys Kurkela (89+205) tasoristeys ja rummut poistetaan” kohta kunnan lausunnot ja huomautukset muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Olemassa olevien tasoylikäytävien poistamiseen liittyen kunta pitää edellytyksenä, että ratkaisuista ei koidu elinkeinotoiminnan harjoittamiselle kohtuutonta haittaa. Kurkelan tasoristeys on alueellisesti merkittävä, ja sen poistaminen aiheuttaa yksittäisille tiekunnan osakkaille varsin merkittävää haittaa. Kunta puoltaa tasoristeyksen säilyttämistä ja edellyttää Väyläviraston ottavan huomioon tiekunnan tahtotilan tasoristeyksen säilyttämisen osalta.” Lisäksi kohta kunnan vastine saapuneisiin muistutuksiin toinen kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Kurkela 3, Kurkela 4, Kurkela 6, Kurkela 7, Kurkela 8, Kurkela 9, Kurkela 10, Kurkela 11, Kurkela 12, Kurkela 13, Kurkela 14, Kurkela 15, Kurkela 16, Kurkela 20: Vihdin kunta katsoo, että Väylävirasto on tehnyt varsin kattavat selvitykset tasoristeyksen osalta. Kurkelan tasoristeys on alueellisesti merkittävä ja se tulee säilyttää ja risteyksen turvallisuutta pitää parantaa. Kurkelan tasoristeyksen säilyttämisen ratkaisee Väylävirasto.”
Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös
Kunnanhallitus päätti antaa Väylävirastolle ratasuunnitelmasta ”Hyvinkää-Hanko sähköistys ja tasoristeysten turvallisuuden parantaminen” alla olevan lausunnon, sekä liitteen mukaiset kohdekohtaiset lausunnot ja vastineet muistutuksiin.
Vihdin kunnan lausunto koskien ratasuunnitelmaa ”Hyvinkää-Hanko -sähköistys ja tasoristeysten turvallisuuden parantaminen”:
Vihdin kunta pitää radan liikennöinnin liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä erittäin kannatettavina.
Olemassa olevien tasoylikäytävien poistamiseen liittyen kunta pitää edellytyksenä, että ratkaisuista ei koidu elinkeinotoiminnan harjoittamiselle kohtuutonta haittaa. Erityisesti Kurkelan tasoristeys on alueellisesti merkittävä, ja sen poistaminen aiheuttaa yksittäisille tiekunnan osakkaille varsin merkittävää haittaa. Kunta puoltaa tasoristeyksen säilyttämistä ja edellyttää Väyläviraston ottavan huomioon tiekunnan tahtotilan tasoristeyksen säilyttämisen osalta.
Vihdin kunta on osallistunut ratasuunnitelman valmisteluvaiheessa mm. yhteiseen maastokäyntiin ja kohteista on käyty vuoropuhelua lähtötiedoista suunnittelun edetessä. Lisäksi 9.1.2020 järjestettiin viranomaistahojen neuvottelu, jossa sivuttiin myös Espoo-Salo -ratahankkeeseen sekä tiejärjestelyihin ja kaavoitukseen liittyviä erityiskysymyksiä.
Kunta on lähettänyt Väylävirastolle ajantasaisen asemakaavamateriaalinsa viikon 23 aikana. Vihdin kunnanvaltuusto on 1.6.2020 käsitellyt Otalammen Helminharjun asemakaavan, ja päätöksen osalta on valitusaika menossa tätä lausuntoa käsiteltäessä. Samalla päivämäärällä kunnanvaltuusto on hyväksynyt koko kunnan kattavan strategisen yleiskaavan, ja tästä päätöksestä on myöskin valitusaika meneillään. Hanko-Hyvinkää -rataa sivuavia asemakaavahankkeita on Vihdin kunnassa vireillä useita, painottuen Nummelan taajamaan. Vihdin kunta sisällyttää tarvittaessa ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset tulevassa kaavoitustyössä asemakaavoihin ja ranta-asemakaavoihin. Voimassa olevien kaavojen taulukko on tämän lausunnon liitteenä.
Mitä tulee Vihdin kunnan osallistumiseen hankkeen kustannuksiin, kunta odottaa Väyläviraston toimittavan aikataulu- ja kustannussuunnitelmia sekä ehdotuksen kustannusjaosta. Yhteisesti toteutettavien hankkeiden tulee perustua erillisiin sopimuksiin, jotka tulee tehdä kustakin yhteisestä kohteesta. Siten kunta voi antaa tässä vaiheessa vain yleispiirteisen kantansa investointien rahoituksesta ja kunnossapidon vastuujaosta.
Vihdin kunta painottaa, että ratasuunnitelmaan sisältyviin taitorakenteisiin kuten siltoihin ja alikulkuihin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin liittyy teknisessä mielessä riskejä, joiden vaikutuksia ei tässä vaiheessa ole riittävällä tarkkuudella tutkittu. Erityisesti alikulkujen pohjaolosuhteet Nissoilan ja Kuoppanummen kohdalla ovat haastavat ja erityisesti pohjavesiolosuhteet aiheuttavan sen, että laadittuja suunnitelmia tulee vielä tarkastella ja mahdollisesti päivittää. Kunnalla on Kuoppanummen suunnitelmien päivitys meneillään. Tie- ja katujärjestelyihin kunta ottaa kantaa liitteen kohdekohtaisissa lausunnoissaan.
Asemakaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin sekä laskujohtoihin tulee kiinnittää siten huomiota, että kuivatus- ja hulevesien hallinnassa tulee ottaa huomioon vesien aiheuttaman virtaaman tasaaminen ennen niiden mahdollista johtamista Vihdin kunnan hulevesijärjestelmiin. Myös vesien laadullisiin seikkoihin on kiinnitettävä huomiota, jolloin tarpeetonta hienoainesmäärää ja epäpuhtauksien määrää tulee rajoittaa selkeyttämällä ja/tai käsittelemällä vesiä esimerkiksi biosuodatusjärjestelmien avulla. Kuivatus- ja hulevesien johtamisesta ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa Vihdin kunnan järjestelmille tulvimisen tai liiallisen hienoaineskertymän muodossa. Kuivatus- ja hulevesien rakentamisaikaisessa hallinnassa tulee noudattaa edellä mainittuja vaatimuksia. Tarvittaessa vesien johtamiselle vesistöihin tulee hakea erillinen lupa Vihdin kunnalta.
Vihdin kunta huomauttaa, että kunnan katuverkolle aiheutuva haitta olisi rakentamistyön aikana mahdollisimman vähäinen. Erityisesti Nummelan keskustataajama on haavoittuvainen, mikäli katuyhteydet eivät ole käytettävissä normaalisti rakentamisen aikana. Mikäli rakennustöiden aikana joudutaan tekemään väliaikaisia järjestelyjä, niin kunta on näiden järjestelyjen toteuttamisessa mukana sekä tukee ja myötävaikuttaa järjestelyjen toteuttamisessa. Kunnalla ei ole huomauttamista teiden hallinnollisten järjestelyjen esitykseen, jossa Väylävirasto esittää oikeuden käyttää katuja radan kunnossapitotarkoituksiin. Ratasuunnitelmaan sisältyvien yksityisteiden tekemiseen ja käyttöön perustettaviin oikeuksiin kunnalla ei myöskään ole huomauttamista. Yksityistiejärjestelyihin otetaan tarkemmin kantaa liitteen kohdekohtaisissa lausunnoissa.
Tarpeellisten laitteiden kuten katujen tai kevyenliikenteen alikulkujen pumppaamojen ja katuvalaistusten osalta kunta ottaa ne vastuulleen. Muuta tievalaistusta tai järjestelmiä kunta ei ota vastattavakseen vaan nämä vastuut kuuluvat tienpitäjälle (yksityistiekunnat tai Uudenmaan ELY-keskus valtion teiden osalta). Erikoislaitteiden kuten mahdollisten erikoiskuljetusten reitillä olevien erikoislaitteiden vastuuta kunta ei ota itselleen.
Kunnalla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattaviin maa-ainesten ottopaikkoihin, sijoitusalueisiin, kiertoteihin, varastoalueisiin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön tältä osin.
Vaikka ratasuunnitelma ei sisälläkään viittauksia muutoksiin radanvarren puunkuormausterminaalien sijaintiin tai toimenpiteitä niihin liittyen, ne liittyvät kuitenkin välillisesti asiaan. Vihdin kunta haluaa myös tässä yhteydessä nostaa asian esiin ja painottaa, että puunkuormausalueelle Nummelan taajaman keskustassa tulee löytää korvaava sijainti. Toiminnan sijainti keskeisesti kunnan päätaajamassa ei ole tarkoituksenmukaista, ja toiminta aiheuttaa mm. raskasta liikennettä taajaman keskustan katuverkolla. Asiasta on käyty keskustelua Vihdin kunnan ja Väyläviraston kesken 9.1.2020. Samassa yhteydessä keskusteltiin suunnitellun kohtaamisraiteen sijainnista, jonka on toivottavaa sijaita puunkuormausalueen yhteydessä. Vihdin kunta esittää, että sekä puunkuormaukselle että kohtaamisraiteelle olisi mahdollista tutkia korvaavaa sijaintipaikkaa Hiidenlaakson asemakaavan, kaava N154, alueelta. Kaavan valmisteluaineisto on nähtävillä 24.6.2020 saakka, ja mm. Väylävirastolta on pyydetty valmisteluaineistosta lausunto.
Lopuksi Vihdin kunta muistuttaa, että Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen avaa mahdollisuudet paitsi tavaraliikenteen lisäämiselle, myös radan uudelleenavaamiselle henkilöliikennettä varten. Radan varrelle sijoittuu kaupunkikeskuksia ja taajamia, jotka väestömäärältään mahdollistavat henkilöliikennöinnin kannattavuuden. Vihdin kunta esittää huomiona, että radalla liikennöi jo nykytilanteessa kiskobussi Hangon ja Karjaan välillä. Kiskobussi olisikin Vihdin kunnan näkökulmasta sellainen henkilöliikennöinnin muoto, jota tulisi tarkastella radan muillakin osuuksilla. Esimerkiksi Lohjan kaupungin ja Vihdin kunnan välillä on merkittävää työ- ja opiskelumatkapendelöintiä, jota radan avaaminen henkilöliikenteelle hyödyttäisi. Vihdin kunta on varautunut henkilöliikennöinnin mahdollisuuteen strategisessa yleiskaavassa (hyväksytty kunnanvaltuustossa 1.6.2020).
Lisäksi kunta edellyttää saavansa tietoa ns. hiilijunan tärinöiden seurantatuloksista sekä ratkaisuista, joilla tärinähaittaa edelleen vähennetään.
asia 13
Tontinluovutus Nummelan Kirjastorinteen asemakaavamuutoksen N185 alueella
Käsittely
Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan kuulumaan seuraavasti:
Kunnanhallitus päättää myydä Kunta-aravat Oy:lle Nummelan Kirjastorinteen asemakaava-alueen korttelin 43 tontin 1, joka muodostuu noin 4 312 m² suuruisesta määräalasta kiinteistöä 927-436-1-224 Kanervala tai tästä myöhemmin muodostettavasta kiinteistöstä, toteuttavaksi ARA:n pitkäaikaisella 40-vuotisella korkotukilainalla.
Kauppahinta on 563 500 euroa, mikä muodostuu rakennusoikeuden (3 500 k-m²) ja 15 %:lla korotetun ARA:n vyöhykehinnan (161 €/k-m²) tulosta.
Mikäli kohde toteutetaan muuna kuin ARA:n pitkäaikaisella 40-vuotisella korkotuella, tulee ostajan maksaa lisäkauppahintaa riippuen lopullisesta toteuttamistavasta seuraavalla tavalla:
Toteuttamistapa |
Lisäkauppahinnan peruste €/k-m² x 3 500 k-m² |
Lisäkauppahinta
|
ARA:n takauslaina 20-30 v. | 187 €/k-m² – 161 €/k-m² = 26 €/k-m² x 3 500 €/k-m² | + 91 000 euroa |
ARA:n lyhytaikainen 10-v. korkotuki | 213 €/k-m² – 161 €/k-m² = 52 €/k-m² x 3 500 €/k-m² |
+ 182 000 euroa
|
Kauppahinnan lisäksi ostaja maksaa voimassa olevan taksan mukaisen kiinteistönmuodostusmaksun, mikäli kiinteistö on muodostettu ennen myyntiä. Mikäli kaupankohde myydään määräalana vastaa ostaja määräalan lohkomiskustannuksista.
Ostajan tulee viedä suunnitelmiaan aiemmin kilpailun kautta valituksi tulleen YIT:n suunnitelmien suuntaan ja hyväksyttää uudet suunnitelmat kunnan kaavoituksessa ennen rakennusluvan jättämistä.
Kauppakirja laaditaan kunnanhallituksen hyväksymän kauppakirjamallin mukaisesti.
Kauppakirjaan voidaan ennen sen allekirjoittamista tehdä muutoksia tai teknisiä korjauksia, jotka eivät heikennä Vihdin kunnan asemaa sopijapuolena.
Myyntipäätös raukeaa, mikäli kauppakirjaa ei ole allekirjoitettu kahden (2) kuukauden kuluessa lainvoimaisesta myyntipäätöksestä.
Mikäli ostaja ei saa ARA:sta myönteistä tukipäätöstä, osapuolet sitoutuvat purkamaan kaupan.
Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös
Kunnanhallitus päätti myydä Kunta-aravat Oy:lle Nummelan Kirjastorinteen asemakaava-alueen korttelin 43 tontin 1, joka muodostuu noin 4 312 m² suuruisesta määräalasta kiinteistöä 927-436-1-224 Kanervala tai tästä myöhemmin muodostettavasta kiinteistöstä, toteuttavaksi ARA:n pitkäaikaisella 40-vuotisella korkotukilainalla.
Kauppahinta on 563 500 euroa, mikä muodostuu rakennusoikeuden (3 500 k-m²) ja 15 %:lla korotetun ARA:n vyöhykehinnan (161 €/k-m²) tulosta.
Mikäli kohde toteutetaan muuna kuin ARA:n pitkäaikaisella 40-vuotisella korkotuella, tulee ostajan maksaa lisäkauppahintaa riippuen lopullisesta toteuttamistavasta seuraavalla tavalla:
Toteuttamistapa |
Lisäkauppahinnan peruste €/k-m² x 3 500 k-m² | Lisäkauppahinta |
ARA:n takauslaina 20-30 v. | 187 €/k-m² – 161 €/k-m² = 26 €/k-m² x 3 500 €/k-m² |
+ 91 000 euroa
|
ARA:n lyhytaikainen 10-v. korkotuki | 213 €/k-m² – 161 €/k-m² = 52 €/k-m² x 3 500 €/k-m² | + 182 000 euroa |
Kauppahinnan lisäksi ostaja maksaa voimassa olevan taksan mukaisen kiinteistönmuodostusmaksun, mikäli kiinteistö on muodostettu ennen myyntiä. Mikäli kaupankohde myydään määräalana vastaa ostaja määräalan lohkomiskustannuksista.
Ostajan tulee viedä suunnitelmiaan aiemmin kilpailun kautta valituksi tulleen YIT:n suunnitelmien suuntaan ja hyväksyttää uudet suunnitelmat kunnan kaavoituksessa ennen rakennusluvan jättämistä.
Kauppakirja laaditaan kunnanhallituksen hyväksymän kauppakirjamallin mukaisesti.
Kauppakirjaan voidaan ennen sen allekirjoittamista tehdä muutoksia tai teknisiä korjauksia, jotka eivät heikennä Vihdin kunnan asemaa sopijapuolena.
Myyntipäätös raukeaa, mikäli kauppakirjaa ei ole allekirjoitettu kahden (2) kuukauden kuluessa lainvoimaisesta myyntipäätöksestä.
Mikäli ostaja ei saa ARA:sta myönteistä tukipäätöstä, osapuolet sitoutuvat purkamaan kaupan.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Sundberg poistui esteellisenä (Hallintolain 28 §:n 1 momentin 5-kohdan mukainen yhteisöjäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi, ja puhetta asian käsittelyn osalta johti I varapuheenjohtaja Rajajärvi.