Ojakkalan koulu ja päiväkoti säästävät yksissä tuumin energiaa ja luontoa
Toiminta lievittää ympäristöahdistusta. Arjen pienet ekoteot helpottavat lastenkin tuntemaa huolta ympäristöstä.
Yhteistyölle on Ojakkalassa luontevat edellytykset, sillä koulu ja päiväkoti sijaitsevat vierekkäin. Kiinteistöt on kytketty toisiinsa yhdyskäytävällä. Vahvimmat siteet luodaan yhteisellä tekemisellä, kuten metsäretkillä ja oppilaskummitoiminnalla. Sähköä, lämpöä ja vettä käytetään säästeliäästi. Valot sammutetaan – tai ne sammuvat automaattisesti – tiloista, joissa ei ole ketään. Luokissa asiasta muistutetaan koululaisten tekemillä kylteillä.
”Kestävän kehityksen keke-agentit ovat tarkkailleet valojen sekä tietokoneiden sammuttamista ja antaneet luokille palautetta”, oppilaskunnan puheenjohtaja Pyry Kortelainen 5 B:ltä selvittää. Lastentarhanopettaja Kirsi Kyllästisen mukaan valoja sammutellaan ahkerasti päiväkodinkin puolella. ”Kahvinkeittimet ovat päällä vain keittämisen ajan, sen jälkeen kahvi kaadetaan termospulloihin.”
Energiatehokkuus on huomioitu atk-laitteita hankittaessa, ja automaattiajastus ohjaa ilmastointia. ”Ilmastoinnin teho vaihtelee sen mukaan, minkä verran tiloissa on ihmisiä”, kiinteistönhoitaja Tea Vaarala kertoo. Öisin ja loma-aikoina ilmastointi toimii puoliteholla. Koulun liikuntasalissa hiilidioksidianturit valvovat tehostetusti sisäilman laatua. Led-lamppujen määrää lisätään sitä mukaa kuin vanhat valaisimet tulevat käyttöikänsä päähän.
Päiväkodissa sisälämpötila on asetettu 21 asteeseen. Lisäksi sitä säädetään tilakohtaisesti. Koulussa peruslämpö on 19,5 astetta. Vedenkulutukseen on puututtu säätämällä hanojen virtausta ja wc-istuinten huuhtelua sekä korjaamalla vuotavat vesikalusteet.
Yhtä helppoa koulussa ja kotona
Luokanopettaja Heidi Sume-Hänninen iloitsee alentuneesta sähkönkulutuksesta. Esimerkiksi vuodesta 2014 vuoteen 2016 kulutus laski peräti 30 prosenttia. ”Pienillä muutoksilla olemme saavuttaneet merkittäviä tuloksia.” Oppilaille järjestettiin palkinnoksi jäätelökestit. Pyryn mukaan energian säästäminen on helppoa. ”Se on vähän sama juttu kuin kotonakin: kun lähdet huoneesta pois, sammutat vain valot.”
Kouluun hankittiin täksi lukuvuodeksi kolme kärryllistä kannettavia tietokoneita, yhteensä 75 kappaletta. Kasvanut konemäärä voi näkyä sähkölaskussa, koska laitteita käytetään ja ladataan jatkuvalla syötöllä.
Kierrätys on Ojakkalassa jokapäiväistä perustoimintaa. Biojätteille sekä paperille ja kartongille on omat keräysastiansa. Lasi-, metalli- ja sekajätettä ei juurikaan synny. Muovijätteelle kiinteistönhoitaja kaipaisi omaa keräysastiaa; pakkausmuovia kertyy suuria määriä kirjatoimitusten yhteydessä. ”Lapset oppivat lajittelemaan jo päiväkodissa ja esikoulussa, joten koululaisille lajittelu on itsestäänselvyys”, Kyllästinen toteaa.
Askartelussa hyödynnetään luonnon- ja kierrätysmateriaaleja. Isien vanhat t-paidat muuttuivat pienissä käsissä isänpäivän lahjapipoiksi. Koulussa viidesluokkalaiset hoitavat paperin ja kartongin keräyslaatikoiden tyhjentämisen. Pyry myöntää olevansa huolissaan ympäristön tilasta ja valinneensa sen vuoksi koulussakin kasvisruoan. ”Asioita voidaan parantaa rutiinien kautta, ehdottomasti.”
Sume-Hänninen on havainnut työssään lasten lisääntyneen huolen mm. ilmastonmuutoksesta. Aikuisten tulisi antaa lapsille toivoa konkreettisilla, pienillä teoilla. ”Olen sanonut oppilaille, että ruokahävikin vähentäminen on helppoa – otat lautaselle vain sen verran kuin syöt.”
Ekotukihenkilöt tsemppareina
Ojakkalan koulu ja päiväkoti ovat mukana uusmaalaisten KUUMA-kuntien yhteishankkeessa, jossa edistetään julkisten kiinteistöjen energiatehokkuutta. Tavoitteena on vähentää tuntuvasti asukaskohtaisia kasvihuonekaasupäästöjä. Samalla syntyy säästöä rakennusten ylläpitokuluihin.
Teknisten ratkaisujen ohella tarvitaan inhimillistä panosta. Energiatehokkuushankkeessa koulutetaan ekotukihenkilöitä, jotka valitaan kiinteistön käyttäjien ja hoitajien keskuudesta. Kyllästinen, Sume-Hänninen ja Vaarala eivät koe tukihenkilön roolia rasitteena, koska ovat muutenkin kiinnostuneita ympäristö- ja energiakysymyksistä.
Ympäristösuunnittelija Tapani Hänninen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksesta määrittelee tukihenkilöiden tehtäväksi koko yhteisön innostamisen positiivisella asenteella ja esimerkillä. ”Tarkoituksena ei ole kuormittaa yksittäisiä työntekijöitä eikä tehdä toimenpiteitä otsa rypyssä vaan toteuttaa niitä yhdessä hyvällä fiiliksellä. Silloin päästään myös parhaisiin tuloksiin.”
Sume-Hänninen jakaa kiinteistönhoitajalle kiitosta siitä, että tämä vie oppilasryhmiä katsomaan, mitä koulurakennus tarvitsee toimiakseen.
”En ikinä kiellä, jos joku haluaa tulla kurkistamaan ilmanvaihtokonehuoneeseen tai lämmönjakohuoneeseen. Lapset ovat uteliaita, ja minä esittelen heille laitteita mielelläni”, Vaarala sanoo.
Teksti ja kuvat: Pekka Karppinen, Klanga Oy
Lisätietoja KUUMA-kuntien tekemästä työstä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi: https://www.kuumailmasto.fi/
Tutustu: