Usein kysytyt kysymykset
Kysymys: Onko Vihdin kunta laskenut Enäjärveen A) puhdistamattomia B) puhdistettuja jätevesiä vuosien 2017 ja 2018 aikana? Mikä on Enäjärven historia ”saastumisessa”, eli mihin päivään asti kunta laski viemärivedet ja muut jätevetensä Enäjärveen Nummelan ja Ojakkalan päissä?
Vastaus: Vihdin kunta ei laske Enäjärveen puhdistettuja eikä puhdistamattomia jätevesiä. Jätevesien laskeminen Enäjärveen lopetettiin 70-luvun puolivälissä.
Kysymys:
Kesän 2018 tapahtumat osoittavat selkeästi, että toteutetut Enäjärven kunnostustoimet eivät ole olleet riittäviä. Aikooko Vihdin kunta huomioida ”kunnostusvelkaa” jo vuoden 2019 budjetoinnissaan?
Kesällä 2018 koko järven tila oli huono. Simpukka- ja kalakuolemien osalta tilanne oli kuitenkin selkeästi pahin järven Nummelan puolessa päässä, Ridalinlahdessa ja Reuhoonlahdessa. Onko näihin järven osiin suunnitteilla nopeita toimenpiteitä? Näillä toimenpiteillä olisi vaikutusta mm. kunnan yleisen uimarannan veden laatuun.
Vastaus: Vihdin kunnanvaltuusto on päättänyt, että Vihti on mukana ”Elinvoimainen ja esteetön Siuntionjoki – vesistövisio 2030” hankkeessa vuosina 2019-2024. Enäjärvi on Siuntionjoen vesistön latvajärvi, minne ensimmäiset hankesuunnitelmat kohdistetaan. Nopeita toimenpiteitä ei valitettavasti ole käytettävissä, vaan Enäjärven kunnostaminen on pitkäjänteistä työtä.
Kysymys:
Mikä on kunnan vastuu järvien tilasta ja puhdistamisesta? Minkä lakien perusteella ja miten Vihdin kunta katsoo vastuunsa Enäjärvestä ja sen kunnosta, ja yleensä kunnan alueella olevista järvistä?
Onko Vihdin kunnalla valmiuksia ottaa pitkäjänteinen koordinointivastuu Enäjärven kunnostuksen ja jatkuvan hoidon suunnitelman laatimisesta sekä suunnitelman toteutuksesta ja tulosten seurannasta sekä taata tähän pitkäkestoinen, kunnollinen ja riittävä perusrahoitus?
Vastaus: Vesipolitiikan puitedirektiivi määrää vesien tilan parantamisen tavoitteet EU:n alueella. Direktiiviin yleisenä tavoitteena on suojella, parantaa ja ennallistaa vesistöjen tilaa niin, ettei se heikkene ja että se on vähintään hyvä koko EU:n alueella vuonna 2015. Suomessa direktiivi on pantu täytäntöön neljällä uudella lailla, joista keskeisin on laki vesienhoidon järjestämisestä. Vesienhoitoalueet on muodostettu vesienhoidon järjestämiseksi. Jokaisella vesienhoitoalueella laaditaan oma vesienhoitosuunnitelma ja toimenpideohjelma tavoitetilan saavuttamiseksi. Kunnille kuuluu paikallinen vastuu vesiensuojelun edistämisestä ja valvonnasta. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen vesiensuojelutehtävistä säädetään sekä vesilaissa että ympäristönsuojelulaissa (pilaantumisasiat).
Vihdin kunta on jäsen Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö (LUVY) ry:ssä, joka toimii kuntien yhteistyötä koordinoivana tahona. Tavoitteena on laatia vuosittain esitys kuntien yhteisistä hankkeista ja toimenpiteistä ja tehdä kuntien kanssa kuntakohtaiset toimenpideohjelmat. Yhteistyö kuntien kesken on avain kestävään vesiensuojeluun, koska vesistöt ja niiden valuma-alueet ulottuvat yli kuntarajojen.
Kysymys: Seurataanko Enäjärven veden laatua säännöllisesti?
Vastaus: Enäjärven veden laatua seurataan säännöllisesti näytteenottoihin perustuvilla analyyseillä. Vihdin Enäjärvi on yksi tiheimmin seurattuja pintavesiä Uudenmaan Ely-keskuksen alueella. Järven ekologista tilaa ja veden laatua on tarkkailtu 1960-luvulta lähtien. Erityisesti on mitattu Rompsin syvänteen veden laadun indikaattoreja.
Kysymys: Onko selvitetty eri kuormitusten osuutta veden huonolaatuisuuteen, esim. maatalouden? Mitä näille voi tehdä?
Vastaus: Enäjärven valuma-alueelta tulee typpeä 10 tonnia vuodessa ja fosforia 645,6 kg vuodessa. Siuntionjoen tarkkailuraportista löytyy tarkempaa tietoa kuormituksesta, raportti löytyy täältä >> Keväällä 2019 on tarkoitus valmistella maatalouden kuormituksen vähentämiseksi tarvittavia toimenpiteitä sekä työstää rahoitushakemus ministeriön rahoitushakuun erityisenä painopisteenä maanperän tasapainon parantaminen ja uudet kuormituksen hallintakeinot.
Kysymys: Onko Vihdin kunnalla Enäjärven mahdollisen uuden, nopean kriisitilanteen varalle valmiussuunnitelma, miten toimitaan, jotta viime heinäkuun kaltainen resurssipula ei yllätä?
Vastaus: Kesän 2018 simpukka- ja kalakuolemat olivat massiivisia ja vaativat kunnalta reagointia. Järvessä kelluvaa massaa päätettiin poistaa käytettävissä olevilla menetelmillä, jotka olivat käytännössä talkootyötä ja kunnan panostusta välineistöön ja jätehuollon asianmukaiseen järjestämiseen. Tapauksen hoitaminen edellytti viranomaisten ja monien sidosryhmien välistä nopeaa yhteydenpitoa ja ratkaisuja sekä kunnan kriisiviestinnän soveltamista. Tapaus oli poikkeuksellinen koko Suomessa ja herätti keskustelun varautumistoimenpiteistä. Tulevaisuudessa riski biologisperäisiin vahinko- ja erityistilanteisiin on yhä suurempi. Syynä ovat ilmastonmuutoksen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt, kuten sateiden lisääntyminen tai pitkät hellejaksot. Toimenpiteille on useita vastuutahoja, joilta vaaditaan uudenlaista varautumista. Varautuminen on tulevaisuuden poikkeaviin tilanteisiin suunnitteilla.
Kysymys: Voiko kunta osoittaa ympäristönsuojelulain valvontaan resursseja, jotta lainvastainen toiminta saadaan sanktioitua ja perittävät sakot korvamerkittyä Enäjärven suojeluun?
Vastaus: Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoo ympäristönsuojelulain noudattamista. Sakkojen tai muiden varallisuusrangaistusten tuomitseminen ei kuulu ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan.
Kysymys: Onko Vihdin kunnassa ajateltu, kuka ottaa kokonaisvastuun Enäjärven tulevaisuudesta, sen puhdistuksesta, hyvinvoinnin ylläpitämisestä ja rahoituksen hankkimisesta siihen? Miten kustannukset jaetaan? Kuka vastaa rahoituksen hakemisesta? Kuka päättää, mitä pitää tehdä vuosittain (esim. ruovikon ja ulpukaiston niitoista ja niiden poisviemisestä, roskakalojen kalastuksesta, hapetuslaitteiden lisäämisestä ja niiden sijoittelusta yms)? Kuka päättää siitä, mitä järvelle tehdään nyt akuutisti?
Vastaus: Vihdin kunnanvaltuusto on tehnyt päätöksen liittymisestä kuntien yhteiseen 6-vuotiseen hankkeeseen ”Elinvoimainen ja esteetön Siuntionjoki – vesistövisio 2030”. Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry laatii vuosittaiset toimintasuunnitelmat, jotka käsitellään ohjausryhmässä. Ohjausryhmä voi perustaa tarvittavia muita työryhmiä sekä kutsua kokouksiinsa muita asiantuntijoita. Kunnat sitoutuvat toimimaan tarvittavien lupien hakijoina alueellaan ja yhdistys voi toimia lupahakemusten valmistelijana.
Toimenpiteiden rahoittamiseen etsitään hankekumppaneita ja lisärahoitusta eri rahoituslähteistä sekä lahjoituksin. Marraskuun 2018 lopussa on lähetetty ensimmäinen hankehakemus Ely-keskukselle. Suunnitellut toimenpiteet sisältävät mm. heikoimmassa tilassa olevien vesistöjen, kuten Enäjärvi, tutkimustiedon täydentämistä kemiallisilla ja biologisilla analyyseillä, jotta saadaan riittävä tietoa kunnostussuunnitelmien päivitystyötä ja ekologisen tilan määritystä varten.
Kysymys: Mistä seudun asukkaat saavat kulloinkin ajankohtaista tietoa veden tilasta, onko uiminen vaaraksi terveydelle ja mistä syystä, voiko kaloja syödä jos niitä ilmaantuu, jne.? Tutkitaanko kokein vettä koko ajan, onko jokin nettiosoite, josta voi tarkistaa veden kunnon?
Vastaus: Kunnan uimarantojen vedenlaatua valvotaan uimakaudella säännöllisesti. Näytteenottoon perustuvat vedenlaatuanalyysit löytyvät Vihdin kunnan sivuilta täältä >> Uimarantavedestä otetuilla näytteillä seurataan uimaveden mikrobiologista laatua. Lisäksi näytteenoton yhteydessä havainnoidaan aistinvaraisesti sinilevien sekä jätteiden ja muiden materiaalien mahdollinen esiintyminen. Uimaveden hygieenisinä indikaattoreina toimivat E.coli ja suolistoperäiset enterokokit.
Nettiosoitteesta www.vesientila.fi löytyy tietoa Länsi-Uudenmaan vesistöistä ja myös Enäjärvestä.
Tavoitteena on lisäksi luoda pilottina netissä käytettävä tietokanta, josta löytyisivät Enäjärven suojeluyhdistyksen kenttälaittein tekemät laajat mittaukset vuosikymmenten ajalta, jotta tieto olisi avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Vihdin kunnan Enäjärvi-sivulle tallennetaan ajankohtaisia raportteja.
Viimeksi päivitetty 18.12.2018