6. Lainvastaiset teot
1. Kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta rikkova teko
Tällä tarkoitetaan tekoja, jotka loukkaavat henkistä tai fyysistä koskemattomuutta tai turvallisuuden tunnetta. Tällä portaalla teot ovat kuitenkin sen verran lieviä, että viranomaisten puuttuminen tai rikosilmoitus ei ole tarpeen. Näitä tekoja voivat olla esim.
- Haukkuminen
- Uhkailu
- Töniminen, repiminen
- Tavaroiden piilottaminen
2. Lainvastainen teko, väkivalta, laiton uhkaus, vaaran aiheuttaminen, vahingonteko tai toistuva teko
Nämä teot ovat lainvastaisia tekoja [tekstistä linkki käsikirjan kohtaan LAINVASTAISET TEOT], jotka usein täyttävät ilmoitusvelvollisuuden rajan. Portaan 2. toimintatapoja käytetään myös silloin, kun portaan 1. vähäisemmät teot ovat toistuvia. Myös vaaran aiheuttaminen käsitellään portaan 2. toimintatavoilla. Tällä portaalla asian selvittelyyn otetaan mukaan viranomaiset. Poliisin suositus ensisijaisesta toimista tällä portaalla on soittaa 112.
2. portaan tekoja ovat esim.
- päähän kohdistuneet iskut, potkiminen tai voimakas töniminen esimerkiksi yksipuolisesti, kostona tai riidassa
- Muu fyysinen väkivalta, joka aiheuttaa toiselle kipua tai kärsimystä
- Henkinen väkivalta, jonka tarkoituksena on aiheuttaa toiselle kärsimystä
- Seksuaalinen ahdistelu, seksuaalisen kuvan luvaton levittäminen tai seksuaalinen kajoaminen. Tällaisia tekoja ovat esim. takapuolen puristelu, toisen oppilaan loukkaaminen seksuaalisilla kommenteilla tunnilla tai käytävällä, seksuaalisen materiaalin esittäminen ilman suostumusta yms.
- Teräaseen tuominen kouluun
3. Vakavan vaaran aiheuttaminen, vakava väkivallalla uhkaus, väkivalta, vahingonteko tai toistuva lainvastainen teko
Jos teko on törkeä (mukana selkeä suunnitelmallisuus, pahoinpitelyssä käytetty aseita tai apuvälineitä, tekotapa on erityisen törkeä yms.) tai seuraukset ovat erityisen vakavia, toimitaan 3. portaan mukaisesti. Samoin mikäli 2. portaan teot ovat toistuvia, toimitaan 3. portaan mukaisesti.
Tähän Poliisin kommenteista tärkeimmät
3. portaan tekoja ovat esim.
- Pahoinpitely, jossa on käytetty apuvälinettä
- Nöyryytysväkivalta, tai tämän kuvaaminen ja levittäminen
- Räjähteiden tai muiden vaarallisten aineiden tuominen kouluun
- Aiheettoman palo- tai muun hälytyksen aiheuttaminen
- Vakavat julkiset uhkaukset henkilökuntaan tai toisiin oppilaisiin, esim. somessa
Koulussa oppilaille tulee konflikteja sekä toisten oppilaiden että henkilökunnan kanssa. Oppilailla on myös erilaiset sosiaaliset taidot ja konfliktien ratkaisutaidot. Näissä usein esiintyy toisten henkistä sekä fyysisen koskemattomuuden loukkaamista. Konfliktien ratkaisutaitojen kehittyminen on osa kasvua ja kehitystä, jossa koulun henkilökunnalla on tärkeä rooli.
Normaaliin kasvuun ja kehitykseen ei kuitenkaan kuulu sellaiset teot, jotka täyttävät rikoksen tunnusmerkistön. Niiden selvittäminen kuuluu viranomaisille.
Lastensuojelu 25§ mukaisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevien on tehtävä rikosilmoitus poliisille tietoon tulleesta lapseen kohdistuneesta seksuaalirikoksesta tai henkeen ja terveyteen kohdistuneesta rikoksesta, josta voi tulla kaksi vuotta vankeutta. Ilmoitusvelvollisuutta pohdittaessa on aina syytä huomioida lapsen ikä ja kehitystaso. Esimerkiksi pahoinpitelyn tunnusmerkistön täyttävän teon osalta ilmoitusvelvollisuus syntyy. Epäselvissä tilanteissa konsultoidaan viranomaisia.
Lainvastainen teko, joka täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkistön on kyseessä silloin, kun oppilas:
- lyö tai potkii toista
- kaataa toisen maahan
- työntää toisen päin seinää
- puree, raapii, vetää toista hiuksista
- muuten aiheuttaa toiselle kipua tai vamman
- henkinen väkivalta
Ilmoitusvelvollisuus koskee myös kaikkia lapsiin kohdistuneita seksuaalirikosepäilyjä (seksuaalirikokset). Näitä ovat mm.
- seksuaalinen ahdistelu
- seksuaalisen kuvan luvaton levittäminen
- seksuaalinen kajoaminen
Muita ilmoitusvelvollisuuden tunnusmerkistön täyttäviä tekoja voivat olla mm.:
- Laiton uhkaus
- Vainoaminen
- Pakottaminen
- Väkivaltakuvauksen levittäminen
Vaikka ilmoitusvelvollisuus ei täyttyisi, lievemmistä lainvastaisista teoista voidaan myös tarvittaessa tehdä ilmoitus koulun tai asianomistajan toimesta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi:
- kunnianloukkaus
- salakuvaaminen
- loukkaavan materiaalin jakaminen
- lievä pahoinpitely
- viestintärauhan rikkominen
- viestintäsalaisuuden rikkominen
- identiteettivarkaus
- varkaus tai näpistys
KIUSAAMINEN
Kiusaamiseksi mielletään runsas joukko tekoja, jotka eivät täytä rikoksen tunnusmerkistöä. Teot ovat vakavia eikä niitä saa väheksyä.
Tällaisia tekoja ovat esim. eristäminen, vähättely, aliarvioiminen, nimittely, yllyttäminen itsemurhaan sekä erilaiset ilmeet, eleet ja merkit, joilla halvennetaan toista. Tällöin puhutaan henkisestä väkivallasta. Mainitut teot vaarantavat helposti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen ja niistä voidaan lastensuojelulain velvoittamana tehdä lastensuojeluilmoitus.
Henkinen väkivalta voi joissain tapauksissa täyttää RL 21§ pahoinpitelyn tunnusmerkistön.
Kouluissa lainvastaisia tekoja käsitellään usein kiusaamisena.
Kiusaaminen on epämääräinen ja vähättelevä ilmaisu, joka ei kerro yksittäisen teon vakavuutta, vastenmielisyyttä tai lainvastaisuutta. Laissa kiusaamista ei ole määritelty. Kiusaamiseksi kutsutut lainvastaiset teot ovat tahallisia, jotka täyttävät lähes aina jonkin rikoksen tunnusmerkistön.
Alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa ikänsä takia, mutta korvausvastuu hänellä on. Tekojen vakavuutta on kuvattava niiden oikeilla nimillä ja tekotavoilla.
Lainvastainen teko ei voi lieventyä kiusaamiseksi vain siksi, että se tapahtuu koulun alueella. Normaaliin kasvuun ja kehitykseen kuuluu haasteita. Myönteisten sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä on lähes kaikilla ajoittain vaikeuksia. Nämä taidot ovat koululaisilla vasta kehittymässä ja sen vuoksi ristiriitoja koululaisten välillä esiintyy. Tunne ja- vuorovaikutustaitojen opettamisen ja kehittämisen kautta luodaan myönteistä toimintakulttuuria, joka estää ja vähentää kiusaamista sekä lainvastaisia tekoja merkittävästi.
https://www.koulukunnossa.fi/lasnaolomalli/ sivulta löydät “KouluKunnossa Yhdessä” -materiaalia tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen.
Viimeksi päivitetty 04.10.2024