3. Nuorisotyön palvelut
Mitä nuorisotyö on?
Nuorisolakiin pohjautuvaa nuorten kohtaamista, jonka tavoitteena on mm. edistää nuorten osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta, tukea kasvua ja itsenäistymistä sekä edellytyksiä toimia yhteiskunnassa.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö toteutuu erilaisina toimintoina, joita nuorisopalveluiden työntekijät toteuttavat yhteistyössä koulujen henkilökunnan kanssa. Koulu- ja oppilaitosnuorisotyötä tehdään kaikilla yläkouluilla, lukiolla ja Luksiassa, sekä alakouluilla pääasiassa 6. luokissa. Toiminnan lähtökohtana on nuorten kuunteleminen ja kohtaaminen, mielekäs tekeminen ja erilaisten nuorten huomioiminen.
Koulu-ja oppilaitosnuorisotyötä tehdään vakituisina päivinä kerran viikossa jokaisella yläkoululla ja toisella asteella, sekä mahdollisuuksien mukaan erikseen sovittuina ajankohtina.
Nuorisopalveluiden yhteystiedot: https://www.vihti.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/nuoriso/yhteystiedot/
Ryhmäyttäminen
Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan prosessia, jossa ryhmän jäsenten keskinäistä vuorovaikutusta, luottamusta, viihtymistä ja tuntemista kehitetään ja tuetaan tietoisesti. Ryhmäytymisprosessin tarkoituksena on edistää toisten tuntemista niin, että ryhmän jäsen tuntee olonsa ryhmässä mukavaksi ja turvalliseksi, hän tuntee voivansa vapaasti viihtyä ja ilmaista mielipiteitään, yrittää ja välillä erehtyäkin. Näin ollen ryhmäytyminen on edellytys myös kannustavan oppimisympäristön syntymiselle. Ryhmän ohjaajan roolista opettajan työtä tarkasteltaessa opettajan tehtävänä on ryhmän kehittymisen edistäminen ja tukeminen.(Mannerheimin lastensuojeluliitto, 2024)
Vinkkejä ryhmäytykseen (MLL)
Vihdin nuorisopalvelut järjestää uusille 7.-luokkalaisille ryhmäytystoimintaa vuosittain uuden lukuvuoden alussa. Ryhmäyttäminen on osa nivelvaihetyötä ja sen avulla pyritään parantamaan kouluviihtyvyyttä ja auttamaan nuoria uusien sosiaalisten suhteiden alkuun. Ryhmäytystoimintoja on pyydetty kouluilta myös muille luokille, jos opettajat ovat nähneet tarvetta luokkahengen parantamiselle tai on herännyt huoli kiusaamisesta tai syrjäytymisestä. Ryhmäyttämiseen ei kuitenkaan riitä yksi ryhmäytyspäivä, vaan turvallisen ryhmän muodostumiseksi on tehtävä töitä jatkuvasti. Ryhmäytystä voi pyytää toteuttamaan myös silloin, kun luokan ryhmädynamiikka muuttuu (esim. uusi oppilas tulee luokkaan, joku lähtee pois, opettaja vaihtuu tmv.)
Tsemppitunnit
Tsemppitunnit ovat nivelvaihetukeen keskittyviä tuntikokonaisuuksia, jotka on suunnattu peruskoulun 6.- ja 9.-luokkalaisille. Niiden tavoitteena on tukea siirtymää seuraavaan kouluun. Tsemppitunnit on useamman tunnin kokonaisuus sisältäen kaveri-, tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sekä päihde- ja seksuaalikasvatusta.
Teematunnit
Teematunnit on suunnattu yläkoululle ja ne keskittyvät nimensä mukaisesti johonkin teemaan ja niitä voidaan pitää tilauksesta luokalle esimerkiksi silloin, kun koulun aikuiset havaitsevat tietyn teeman käsittelylle luokassa tarvetta. Teema voi olla esimerkiksi sosiaalinen media, päihteidenkäyttö tai kaverisuhteet.
Kummiluokkatoiminta
Kummiluokkatoiminta on 7.luokkalaisille suunnattua yläkoulun siirtymävaihetta tukevaa toimintaa. Nuoriso-ohjaaja vierailee kummiluokassaan säännöllisesti ja järjestää ohjattua toimintaa. Nuoria osallistetaan vaikuttamaan tuntien sisältöihin. Kummiluokkatoiminnan avulla voidaan tehdä luokalle turvallinen aikuinen tutuksi ja käsitellä luokalle ajankohtaisia teemoja. Sopivia teemoja voidaan miettiä luokan opettajan kanssa.
Välituntitoiminta
Välituntitoiminta on yläkouluille suunnattua toimintaa, jossa nuoriso-ohjaajat järjestävät oppilaille mielekästä tekemistä. Välituntitoimintaa järjestetään oppilaita kuunnellen ja vuodenaikoja sekä juhlapyhiä seuraten. Välituntitoiminnassa luodaan samalla osallistumisen ja kohtaamisen mahdollisuuksia myös niille oppilaille, jotka muuten jäisivät paitsi sosiaalisista kontakteista.
Pienryhmätoiminta ja erityisnuorisotyöntekijän tekemä yksilötyö
- Erityisnuorisotyöntekijän yksilötyöskentelyyn ohjaudutaan yleensä erityisopettajien, oppilaanohjaajien tai oppilashuoltoryhmän edustajien kautta.
- Yksilötyöhön voidaan ohjata esim. teho-oppilaita tai muita oppilaita, jotka saattaisivat hyötyä keskustelusta turvallisen koulun ulkopuolisen aikuisen kanssa.
- Yksilötyöskentelylle on tyypillistä koulumotivaatiotyöskentely, tilannearvion tekeminen ja sen perusteella palveluohjaus.
- Yksilötyö on ennen kaikkea matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää nuoren kohtaamista, joka tapahtuu sovitusti koululla koulupäivän aikana mutta voi joustaa myös vapaa-ajalle nuoren tarpeen mukaan (esim. nuorisotilatoimintaan tai harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen yhdessä).
- Tapaamisia nuoren kanssa on tyypillisesti 1-3 viikon välein tarpeesta riippuen. Yksilötyötä tehdään niin yläkoulujen, lukion kuin koulutuskuntayhtymä Luksian kanssa.
Etsivä nuorisotyö Vimma
- tarkoitettu 15-29 –vuotiaille vihtiläisille nuorille.
- opiskeluun ja työhön liittyvissä haasteissa (esim. jos opinnot ovat vaarassa keskeytyä, oma opintopolku on hukassa)
Yhteystiedot: Etsivä nuorisotyö Vimma – Vihti
Olkkari-toiminta
Olkkari on Vihdin lukion opiskelijoiden oma yhteisöllinen tila. Se on auki joka päivä paitsi päättöviikolla ja sinne ovat tervetulleita kaikki lukiolaiset. Kerran viikossa tiistaisin Olkkarissa tarjoillaan Olkkari-kahvit. Kahvituksen järjestää Vihdin lukion henkilökunta yhteistyössä verkoston (nuorisopalvelut ja seurakunta) kanssa. Olkkarissa saa turvallisen aikuisen juttuseuraa sekä tiistaisin kahvia, teetä ja kaakaota. Tilaan on koottu mm. pelejä ja muuta tekemistä, mutta monet oppilaat tulevat sinne myös rentoutumaan kesken koulupäivän tai tekemään esimerkiksi läksyjä. Olkkari toimii yhtenä väylänä tavoittaa yksilötyöskentelystä hyötyvät opiskelijat sekä kannustaa heitä, joilla on haasteita liittyä muiden seuraan. Myös Luksialla on käynnistetty olkkaritoimintaa.
Viimeksi päivitetty 04.10.2024