Vihdin joukkoliikenne muuttuu ELY-vetoiseksi kesäkuussa – uudistus tuo tarjontaan lisää vuoroja ja yhtenäiset lipputuotteet
ELY-vetoinen joukkoliikenne Vihdissä alkaa 3. kesäkuuta 2024. Kesällä koulujen loman aikana vuorotarjonta on osittain hieman suppeampaa. Täysimääräisenä liikenne pyörähtää käyntiin elokuussa koulujen alkaessa, kun kouluvuoden aikana liikennöivät vuorotkin aloittavat toimintansa.
– Tällä hetkellä joukkoliikenne Vihdissä toimii markkinaehtoisesti eli kunkin liikenteenharjoittajan oman vuorosuunnittelun ja hinnoittelun pohjalta, ilman julkista tukea. ELY-vetoinen liikenne tarkoittaa sitä, että ELY-keskus kilpailuttaa yhdessä kuntien kanssa suunnitellun liikenteen ja vuorotarjonnan kokonaisuutena, kertoo kunnan kuljetusasiantuntija Kaisa Suonperä.
Viime vuosina haasteita matkustajille on aiheuttanut erityisesti eri liikennöitsijöiden lippujen yhteensopimattomuus sekä vuorotarjonnan äkillisetkin muutokset ja väheneminen. ELY-vetoisella mallilla alueelle luodaan yhtenäiset lipputuotteet, jolloin samat lipputuotteet käyvät kaikissa kunnan alueella liikennöivissä vuoroissa ja vuorotarjonta pysyy määritellyn sopimuskauden aikana vakaana.
Vihdin sisäinen vuorotarjonta laajenee, tulossa vyöhykepohjainen hinnoittelu
Muutoksen myötä parannusta tulee kunnan sisäisen liikenteen vuorotarjontaan, ja kunnan joukkoliikenteen palvelulupauksen mukainen liikenne pystytään takaamaan. Palveluliikenteeseen muutos ei vaikuta. Leppävaaran ja Myyrmäen liityntäyhteydet jatkavat liikennöintiä jatkossakin, vuorotarjonnan uudistuessa niiden aikatauluihin tulee pieniä muutoksia.
Osalla yhteysväleistä liikenne tulee olemaan palvelulupausta kattavampaa. Vaihtoyhteydet helpottuvat kunnan sisällä yhtenäisen lipputuotteen myötä, ja tavoitteena on luoda alueelle vyöhykepohjainen hinnoittelumalli. Matkustusinformaatio kerätään yhdelle alustalle, jonka myötä vuorot ja lipputuotteet ovat jatkossa entistä helpommin löydettävissä.
– Erittäin hyvä uutinen on se, että Vihdin kirkonkylälle, Lankilaan ja Ojakkalaan pääsee jatkossa Nummelasta paremmin myös ilta-aikaan ja muutama vapaa-ajan vuoro löytyy jatkossa viikonloppuna jopa yöaikaan. Vuorot ovat vähintään vaihtoyhteydellisiä Helsingistä saakka. Myyrmäen liityntäyhteydellekin on lisätty muutama viikonloppuvuoro, joka mahdollistaa kulkemisen Otalammelta pääkaupunkiseudulle viikonloppuisin, jatkaa Suonperä.
Lisätietoja uudistuksesta luvassa kevättalvella
Liikenteen hankintapäätös sai lainvoiman joulukuussa. Seuraavaksi ELY-keskus solmii sopimukset liikennöitsijöiden kanssa. ELY-keskus ja mukana olevat kunnat jakavat liikenteen hankinnan kustannukset, mutta saavat myös liikenteestä tulevat lipputulot. Kustannusarvio liikenteen hankinnasta on Vihdin kunnalle noin 1 600 000 euroa per vuosi. Vuoden 2022 joukkoliikenteen kustannukset olivat Vihdissä noin 800 000 euroa.
– Heti alkuvuodesta kuntien ja ELY-keskuksen välisessä ohjausryhmässä käydään läpi lippujärjestelmän ja matkustusinformaation toteutusta, ja toivottavasti pääsemme tiedottamaan niistä jo kevättalven aikana, Suonperä sanoo.
Kuva: Joenrinne Films