Vihdin brändi virkistyy
Vihdin kunta on valmistellut Vihti-brändiin uudistuksia, jotka sitovat sen kiinteämmin voimassa olevaan kuntastrategiaan sekä mahdollistavat vahvempaa visuaalisuutta värien ja kuvien käytössä. Virkistetty brändi rakentuu nykyisen kuntabrändin vahvalle kivijalalle, ja se otetaan käyttöön vaiheittain loppuvuoden aikana.
– Vihdissä tehtiin brändin kokonaisuudistus kuutisen vuotta sitten, eikä aika ole vielä ajanut sen ohi. Kunnan logo, vihreä väri ja aaltokuvio ovat muodostuneet kunnan tunnusmerkeiksi ja nähtävissä laajalti eri materiaaleissa. Koemme, että niiden varaan on edelleen hyvä rakentaa. Tuttujen elementtien rinnalle on kuitenkin kaivattu lisää variaatiota, joka mahdollistaisi visuaalisen viestinnän monipuolisuutta. Brändityön kehityksen tulee kokonaisuudessaan jatkua loogisena suhteessa kuntastrategian antamiin raameihin, ja siksi päivitystä tarvitaan, kertoo kunnan viestinnästä ja markkinoinnista vastaava elinvoimajohtaja Petra Ståhl.
Vihti on uusien yhteyksien koti
Kuntastrategia nostaa voimakkaasti esiin Vihdin erinomaisen sijainnin pääkaupunkiseudun kainalossa, mikä on tärkeää asukkaiden ja yritysten näkökulmasta. Kunnan tutun tunnuslauseen ”Asu siellä missä elät” pohjalta uudeksi sloganiksi on muotoutunut ”Uusien yhteyksien koti”.
– Monella toimialalla viime vuosina lisääntynyt etätyö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia miettiä sitä, missä oma koti voisi sijaita. Vihdissä voi löytää uudenlaisen tasapainon työn ja vapaa-ajan välille. Täällä voit asua lähellä luontoa tai jopa sen äärellä, mutta silti pendelöidä Helsingin ytimeen lyhyessä ajassa. Helsingin ja Turun välille rakentuva Tunnin juna avaa asumiseen, työssäkäyntiin, matkailuun ja yritysten sijoittumiseen lisäksi vielä valtavasti uusia ulottuvuuksia, ja Vihti on tämän kehityksen keskellä, kunnanjohtaja Erkki Eerola sanoo.
Tunnin juna -raideyhteys luo Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen yhteisen työssäkäyntialueen, mikä vauhdittaa kuntien sekä koko Suomen talouskasvua. Vihdissä on ollut juuri lausuntokierroksella uusi asemanseudun rakennemallikaava, jossa on suunniteltu aseman läheisyyteen asumista lähes yhdeksälle tuhannelle uudelle vihtiläiselle.
Lisää väriä, uutta kuvallista ilmaisua
Brändin virkistyksessä kumppanina on toiminut mainostoimisto Dirty, joka vastaa myös aiemmin julkaistujen Visit Vihdin ja Vihti Businessin brändisuunnittelusta. Uutta valokuvamateriaalia on otettu ensi vaiheessa vihtiläisen Joenrinne Filmsin kanssa. Lisää aineistoa visuaalisen ilmeen tueksi tuotetaan syksyn aikana, ja loppuvuoden mittaan virkistetty brändi-ilme alkaa näkyä myös kunnan kotisivuilla.
Ilmaisun monipuolistamiseksi käyttöön tulee useita brändivärejä. Brändin päävärit yleisessä viestinnässä ovat vihreä ja sininen. Niitä tukee liila, jota voidaan käyttää erityisesti sijaintiin ja liikennöintiin liittyvissä aiheissa. Pirteä pinkki on nimetty kulttuuripalvelujen käyttöön, raikas keltainen nuorisopalveluille ja vahva oranssi hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Kunnan uuteen brändikäsikirjaan voi tutustua tästä.
– Kuntabrändin ja kuntaan liitettyjen mielikuvien merkitys on tänä päivänä valtava, oli kyse sitten asuinpaikan valinnasta tai yritystoiminnan sijoittumisesta. Vahva, tunnistettava brändi tukee tunnettuutta ja sitä kautta kunnan kasvua, Ståhl sanoo. – Kuntabrändiä ei tule kuitenkaan erehtyä ajattelemaan vain tiettynä värikoodina tai tunnuslauseena. Brändi rakentuu myös siitä, mitä kaikkea vihtiläisyys sen asukkaille ja toimijoille tarkoittaa ja millaisia mielikuvia Vihtiin liitetään, niin toreilla kuin turuilla ja myös sosiaalisen median areenoilla. Kuntabrändi on siten meidän kaikkien yhteinen.
Vihti-brändiä saa käyttää, ennakolta sopien, kaikessa Vihtiin liittyvässä markkinoinnissa brändiohjeen mukaisesti. Materiaali, jossa brändiä käytetään, pitää hyväksyttää ennen käyttöä kunnan viestinnässä, johon saa yhteyden sähköpostitse viestinta (at) vihti.fi.