Kunnanhallituksen päätökset 14.12.2020
Huom. ohessa on ennakkotieto kunnanhallituksen päätöksistä, päätös syntyy vasta pöytäkirjan tarkastuksen myötä. Tarkastettu pöytäkirja asetetaan nähtäville kunnan verkkosivuille (esityslistat ja pöytäkirjat) maanantaina 7.12.2020.
Kunnanhallituksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin ja täydennyksin:
asia 3
Kunnan omistamien rakennusten myynti- ja purkuohjelman muutos
Käsittely: Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että liitteessä määritelty kuvataidekoulun myynnin ajankohta muutetaan vuoden 2023 viimeiselle vuosineljännekselle ja poistetaan myyntiajankohdan ehdottomuus. Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös: Kunnanhallitus päätti muuttaa 18.5.2020 § 91 hyväksymäänsä rakennusten myynti- ja purkuohjelmaa liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti siten muutettuna, että kuvataidekoulun myynnin ajankohta muutetaan vuoden 2023 viimeiselle vuosineljännekselle ja poistetaan myyntiajankohdan ehdottomuus.
Kunnanhallitus päätti myydä kirkonkylän terveyskeskuksen sekä terveyskeskuksen kivirakennuksen kiinteistöineen avoimella tarjouskilpailulla. Tarjouskilpailun aikana jätetyt tarjoukset avataan tarjouskilpailun päätyttyä. Kohde myydään korkeimman tarjouksen tehneelle kuitenkin siten, että kunnalla on oikeus hylätä kaikki tarjoukset. Lopullinen kiinteistökauppa tuodaan kunnanhallituksen päätettäväksi tarjouskilpailun jälkeen.
Samalla kunnanhallitus päätti Oinasjoen koulun asettamisesta myyntiin myynti- ja purkuohjelman mukaisesti.
asia 9
Lausunnon antaminen Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosi 2020
Käsittely: Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että lausuntoehdotuksen 4. kappaleen lause ”Jos yhtenäinen lippujärjestelmä on tavoitteena, vaatisi se olemassa olevan lainsäädännön mukaan sitä, että joukkoliikenteen järjestämisessä tulisi luopua markkinaehtoisen liikenteen sallimisesta seutu- ja lähiliikenteessä” muutetaan muotoon ”Yhtenäisen lippujärjestelmän ollessa tavoitteena vaatii se olemassa olevan lainsäädännön mukaan sitä, että joukkoliikenteen järjestämisessä tulee luopua markkinaehtoisen liikenteen sallimisesta seutu- ja lähiliikenteessä.”. Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös: Kunnanhallitus päätti antaa lausunnon Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman raporttiluonnoksesta seuraavanlaisen lausunnon:
Raportti on kokonaisuudessaan hyvä, selkeä sekä johdonmukainen. Raportista saadaan hyvä työkalu osaksi kuntien liikenteen ja maankäytön suunnittelua. Erityisesti joukkoliikenteen ja kestävän liikkumisen edistämistoimet on nostettu tärkeiksi toimiksi liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.
Vihdin kunta haluaa korostaa valtatie 25 (kehä V) kehittämisen tärkeyttä valtakunnallisena pääväylänä ja logistisena yhteytenä. Valtatie 25 parantaminen logistisesta näkökulmasta on tärkeää, mutta erityisesti liikenneturvallisuuden kannalta valtatien korkean onnettomuusriskin vuoksi. Toimenpideohjelmassa on esitetty vuosille 2021–2024 valtatie 25:n ja Asemantien eritasoliittymän asemakaavan ja tiesuunnitelman laadinta, sekä Kaukoilantien liittymän parantaminen ja sen jälkeen Haapakyläntien/ Hiidenvedentien liittymän sulkeminen. Vihdin kunta korostaa sitä, että hankkeiden toteutusjärjestystä ja toteutusta suunniteltaessa tulee turvata arjen sujuva liikkuminen hankkeiden vaikutuspiirissä oleville asukkaille ja muille toimijoille. Vihdin kunta toteaa myös, että liikenneturvallisuuden parantaminen Valtatie 25 ja Vanha Porintien (120) risteysalueella on tärkeä hanke, edellä mainittujen valtatie 25:n kehittämiskohteiden lisäksi. Vihdin kunta pitää myös tärkeänä Valtatie 2:n kehittämistä ja toimenpideohjelmassa onkin listattu tien aluevaraussuunnitelman laadinnan käynnistäminen tulevina vuosina.
Vihdin kunnan kannalta merkittävä ratahanke on suunniteltu Espoo-Salo (Hki-Tku) – rata, asemat ja henkilöliikenne. Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on tunnistettu, että tulevalla oikoradalla liikennöivät InterCity –junat voivat pysähtyä joko Vihti-Nummelan tai Lohjan Lempolan asemalla. Vihti korostaa ratahankkeen suunnittelun edistämisen merkitystä, sillä tuleva ratalinjaus mahdollistaa uuden laajan kasvukäytävän luomisen Helsingin ja Turun välille sekä laajentaa kaupunkien työssäkäyntialueita kestävällä tavalla. Kyseessä on Vihdin kunnan kehittymisen kannalta erityisen merkittävä hanke ja vetovoimatekijä. Lisäksi ratahankkeista toteutuu lähivuosien aikana Hanko-Hyvinkää -radan sähköistys ja tasoristeysten paranantaminen sekä junaliikenteen kehittäminen. Vihdin kuntaa katsoo, että radan sähköistäminen avaa mahdollisuudet paitsi tavaraliikenteen lisäämiselle, myös radan uudelleen avaamiselle henkilöliikennettä varten. Radan varrelle sijoittuu kaupunkikeskuksia ja taajamia, jotka väestömäärältään mahdollistavat henkilöliikenteen kannattavuuden. Keskusten ja taajamien välillä on jo nykyisellään runsasta työmatka- ja opiskelupendelöintiä, mutta mahdollisuudet kestävään liikkumiseen ovat nykyisellään rajalliset.
Suunnitelmassa joukkoliikenteelle asetetut tavoitteet ovat oikean suuntaisia ja kannatettavia. Huomioitavaa matkalippujen kehittämisessä on kuitenkin se, että yhtenäisen lippujärjestelmän luominen nykyiseen toimivaltainen viranomainen/ kunnat/markkinaehtoinen liikenne – toimintaympäristöön, ei nykyisten lakien puitteissa ole mahdollista. YYhtenäinen lippujärjestelmän ollessa tavoitteena vaatii se olemassa olevan lainsäädännön mukaan sitä, että joukkoliikenteen järjestämisessä tulee luopua markkinaehtoisen liikenteen sallimisesta seutu- ja lähiliikenteessä. Markkinaehtoisen liikenteen mukanaolo joukkoliikenteen järjestämistavassa on muutenkin ongelmallista esitettyjen tavoitteiden kannalta. Markkinaehtoinen liikenne ei huomioi liikennöintitarvetta kokonaisvaltaisesti, vaan liikennöi vain kannattavimmat vuorot. Muu palvelutasotavoitteessa esitetty tarjonta jää tällöin muiden hankittavaksi. Jos markkinaehtoista liikennettä sallitaan jatkossa, niin silloin liikenteenharjoittajan markkinaehtoisen liikenteen tulisi kattaa koko yhteysvälin tarjonta hyväksytyn palvelutasotavoitteen mukaisesti.
Vihdin kunta katsoo että toimenpideohjelmassa esitetty kuntien kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmien laadinta on tärkeä osa kävelyn ja pyöräilyn edistämistä kuntien sisäisessä liikenteessä. Toimenpideohjelmassa esitetyt Vihtiä koskevat toimenpiteet ovat kaikki tarpeellisia, mutta erityisesti Mt 110 välillä Veikkola – Huhmari jkp-tie. Vihdin kunta katsoo, että kevyen liikenteen yhteys tulisi suunnitella suoraan Pillistöntielle, jolloin yhteys olisi valmiina tulevalle asemanseudulle. Haja-asutusalueiden pyöräilyverkon seudullinen kehittämispilotti koetaan Vihdissä kannattavana hankkeena. Sen kautta voidaan luoda uusia toimintamalleja alueille, joille kevyen liikenteen väylien rakentaminen ei ole taloudellisesti realistinen vaihtoehto.
Vihdin kunta toteaa, että rahoitusmahdollisuuksien jakautuminen useisiin erilaisiin avustushakuihin asettaa kuntia eriarvoiseen asemaan jo organisaation ja hakuihin käytettävissä olevien resurssien perusteella. Nykyisessä järjestelmässä pienemmillä kunnilla on heikommat mahdollisuudet avustusten hakemiseen ja hankkeiden toteuttamiseen, kun avustushakuja toteutetaan eri tahoilla eri aikoina ja hakemusten laatiminen vie resursseja. Lisäksi avustuspäätöksellä saattaa olla merkittäviä vaikutuksia hankkeiden toteuttamiseen, toisin sanoen ilman rahoitusta hankkeita joudutaan usein siirtämään. Vihdin kunta toivoo rahoitusjärjestelmään muutosta siten, että avustusperusteisesta hankerahoituksesta siirryttäisiin tasapuolisempaan tukimuotoon. Rahoituksen ohjauksen tulisi tapahtua seudullisen ja riippumattoman tahon toimesta, esimerkiksi maakuntien liittojen toimesta.
asia 11
Vihdin kunnan kannanotto Väylävirastolle hiilijunaliikenteestä Hanko-Hyvinkää-radalla
Käsittely: Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että lausunnon viimeinen virke ”Vihdin kunta pyytää Väylävirastolta kirjallista vastausta tähän kannanottoon” muutetaan muotoon ”Vihdin kunta pyytää Väylävirastolta kirjallista vastausta tähän kannanottoon helmikuun 2021 loppuun mennessä”. Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös: Kunnanhallitus päätti antaa Väylävirastolle seuraavan kannanoton koskien Hanko-Hyvinkää-radalla tapahtuvasta junaliikenteestä aiheutuvaa kasvanutta häiriötä:
Hanko-Hyvinkää rata kulkee Vihdin suurimman taajaman läpi, ja aiheuttaa jo itsessään merkittävän maantieteellisen estevaikutuksen. Lisäksi rata halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selkin kyläalueen. Lokakuussa 2019 radalla käynnistynyt nk. hiilijunaliikenne ja siitä aiheutuvat tärinä- ja meluhaitat ovat poikineet kuntaan ennätyksellisen määrän kuntalaispalautetta. Alueet, joilta palautetta saadaan eniten, sijoittuvat Nummelaan.
Väylävirasto on todennut kasvaneen tärinähaitan omissa selvityksissään, ja sen johdosta määrännyt nopeusrajoituksia junille, joiden paino ylittää 2500 tonnia. Nopeusrajoitukset eivät kuitenkaan ole voimassa kaikilla rataosuuksilla Vihdin kunnan alueella. Nummelan alueella on teetetty syksyn 2020 aikana selvityksiä melu- ja tärinähaitoista kahdella eri alueella, joilla on parhaillaan käynnissä asemakaavatyö . Molemmilta alueilta on olemassa vertailuaineistoa ajalta ennen hiilijunaliikenteen käynnistymistä. Selvitysten perusteella muutos on merkittävä, ja vaikuttaa maankäyttöön, jota alueelle voidaan osoittaa. Vihdin kunta pitää kohtuuttomana, että Väylävirasto on sallinut yksipuolisella päätöksellä merkittäviä ympäristöhäiriöitä aiheuttavan hiilijunaliikenteen osoittamisen Hanko-Hyvinkää-radalle ilman erillisiä selvityksiä, vaikutusten arviointia tai niiden tahojen kuulemista, joihin muuttuneen liikenteen vaikukset ulottuvat. Ratkaisulla on kiistaton vaikutus radan läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen arvoon ja kehittämismahdollisuuksiin.
Vihdin kunta katsoo, että Väyläviraston haittojen hillitsemiseksi tekemät toimenpiteet ovat hyvä alku, mutta eivät poista ongelmaa ja ole siten riittäviä. Vihdin kunta kehottaa Väylävirastoa ryhtymään viipymättä lisätoimenpiteisiin haitan poistamiseksi.
Vihdin kunta pyytää Väylävirastolta kirjallista vastausta tähän kannanottoon helmikuun 2021 loppuun mennessä.
asia 13
Vaalilautakuntien ja vaalitoimikunnan asettaminen / vuoden 2021 kuntavaalit
Päätös: Kunnanhallitus päätti jättää asian pöydälle.
asia 14
Yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan valitseminen Eteva kuntayhtymän yhtymäkokoukseen 17.12.2020
Päätös: Kunnanhallitus päätti nimetä Vihdin kunnan edustajaksi Päivi Lumikummun ja varaedustajaksi Ida Välimaan Eteva kuntayhtymän ylimääräiseen yhtymäkokoukseen 17.12.2020.
asia 15
Edustajan ja hänen varajäsenensä valitseminen erovuorossa olevan tilalle Vihdin Vanhainkotisäätiön hallitukseen toimikaudeksi 2021-2023
Päätös: Kunnanhallitus päätti valita Vihdin Vanhainkotisäätiön hallitukseen kunnan edustajaksi Tero Vainion ja varaedustajaksi Paula Huhtilaisen toimikaudeksi 2021-2023.
asia 17
Kunnanjohtajan ajankohtaiset asiat
Päätös: Kunnanjohtaja antoi kunnanhallituksen katsauksen seuraavista asioista
- kunnanhallituksen alkuvuoden kokoukset; 11.1.2021 suunniteltu kokous on tarkoituksenmukaista siirtää viikkoa myöhemmäksi, 18.1.2021.
- kiinteistöjen Fasanbacken ja Janttula myynnin tilanne;
- Helsingin seudun jäsenkuntien näkemykset Helsingin seudun mahdollisesta laajenemisesta itään ja länteen; sekä
- kunnanhallituksessa vuonna 2020 käsitellyt asiat ja vuoden haastavat käänteet.