Kunnanhallituksen kokous 27.10.2020
Huom. ohessa on ennakkotieto kunnanhallituksen päätöksistä, päätös syntyy vasta pöytäkirjan tarkastuksen myötä. Tarkastettu pöytäkirja asetetaan nähtäville kunnan verkkosivuille (esityslistat ja pöytäkirjat) maanantaina 2.11.2020.
Kunnanhallituksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin ja täydennyksin:
asia 3
Vuoden 2021 kiinteistöveroprosentin määrääminen
Käsittely: Keskustelun kuluessa jäsen Karjalainen esitti jäsen Malmgrenin kannattamana, että kiinteistöveroprosentit säilytetään vuoden 2020 tasolla.
Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan ehdotus (JAA) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen) ja Karjalaisen ehdotus (EI) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Karjalaisen ehdotuksen.
Päätös: Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto määrää vuodelle 2021 seuraavat kiinteistöveroprosentit:
- vakituiset asuinrakennukset, 0,45 %
- muut asuinrakennukset, 1,00 %
- yleinen kiinteistövero, 0,95 %
- rakentamaton rakennuspaikka, 4,00 %
- yleishyödyllisen yhteisön kiinteistövero, 0,00 %
asia 4
Vihdin kunnan talousarvio vuodelle 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2022-2023
Käsittely: Keskustelun kuluessa talousarvioesitykseen tehdyt muutosesitykset ja niiden käsittely
Luku 2: Kuntastrategia 2018-2021
Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään seuraavasti:
Strategisen päämäärän aktiivisten ihmisten Vihti, kohdan Paikallisen toiminnan tukeminen teot 2021 muutetaan seuraavaan muotoon: ”Kunnan ja järjestöjen välisen yhteistyön perusteet sekä avustusperiaatteet ja tilavuokrat määräytyvät tasapuolisesti ja läpinäkyvästi”.
Strategisen päämäärän Vihdissä, Vihdistä Vihtiin kohdan liikkumisen uudet muodot teot 2021 muutetaan seuraavaan muotoon:
”Palvelulupauksen/joukkoliikenteen kohdentaminen käyttäjämääriltään tarpeellisiin vuoroihin ja yhteysväleihin sekä kehitetään pääkaupunkiseudulle suuntautuvaa opiskelu- ja työmatkaliikennettä.
Joukkoliikenneinformaation parantaminen Vihdin linja-autoasemilla ja sähköisissä palveluissa.
Yhtenäisen lipputuotteen edistäminen Länsi-Uusimaalle ja pääkaupunkiseudulle.
Joukkoliikenteen järjestämistavan uudelleenarviointi.”
Lisäksi mittariin tehdään seuraavanlainen muutos: ”Linja-autoasemalla Nummelassa ja Kirkonkylässä on joukkoliikenneinformaatio selkeämmin nähtävillä sekä lipputuotteet ja aikataulut saatavilla sähköisessä palvelussa.”
Strategisen päämäärän Vihdissä, Vihdistä Vihtiin kohdan etätyö teot 2021 viimeinen lause muutetaan seuraavaan muotoon: ”Lisäksi kunnan toimipisteiden käyttöä etätyöpisteinä on kokeiltu.”
Kunnanhallitus hyväksyi tältä osin kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Luku 4.1: Talousarvion ja taloussuunnitelman rakenne, sitovuus ja seuranta
Kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että kohtaan 4.1.2. Seuranta lisätään seuraava lause ”Vuonna 2022 talousarviota seurataan vähintään neljännesvuosittain, mielellään kuukausittain.” Kunnanhallitus hyväksyi tältä osin kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Luku 4.2: Vihta-tasapainotusohjelman toimenpiteet
Kunnanhallitus
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpidettä ”Palvelulupauksen uudelleen tarkistaminen toteutuneiden käyttöasteiden mukaan. Tarkoituksena kehittää toimivampia runkoyhteyksiä Vihdin kunnan sisällä” muutetaan siten, että poistetaan suunnitteluvuodelta 2022 kustannusvaikutus 150 000 euroa. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan ehdotus (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Ikosen esitys (EI) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpidettä ”Kokouskustannusten vähentäminen” muutetaan siten, että toimenpiteen kuvauksesta poistetaan lause ”Vähennetään hallintosäännön mukaisia kokouspalkkioita luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden osalta 20 % ajalla 1.1.2021 – 31.12.2023” ja kustannusvaikutus 29 000 euroa vuodelta 2021 poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Ikosen esitys (EI) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Hatanpää esitti, että tasapainotustoimista poistetaan kaikki sellaiset operatiivista toimintaa olevat toimenpiteet, joiden kustannusvaikutus jää alle 20 000 euron. Esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.
Lasten ja nuorten lautakunta
Kunnanhallituksen jäsen Viherkanto esitti jäsen Malmgrenin kannattamana, että toimenpide ”luovutaan Vanjärven päiväkodin tiloista syksyllä 2021” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kaksi ääntä (Rajajärvi, Ikonen) ja Viherkannon esitys (EI) sai seitsemän ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Hatanpää, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Viherkannon esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpide ”luovutaan loma-aikojen asiakasmaksujen hyvityksistä vuoden 2021 alusta. Asiakasmaksut palautetaan lakisääteiselle tasolle” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Ikosen esitys (EI) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Viherkanto esitti jäsen Malmgrenin kannattamana, että toimenpide ”Vihtijärven koulun lakkauttaminen 1.8.2021” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kaksi ääntä (Rajajärvi, Ikonen) ja Viherkannon esitys (EI) sai seitsemän ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Hatanpää, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Viherkannon esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsenten Karjalainen ja Hatanpää kannattamana, että toimenpide ”yleis- ja kohdeavustukset palautetaan vuoden 2018 tasolle” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys ei saanut yhtään ääntä ja Ikosen esitys sai yhdeksän ääntä (Sundberg, Rajajärvi, Metsäkivi, Hatanpää, Ikonen, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Ikosen esityksen.
Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunta
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpide ”kirjastovirkailijan toimen täyttämättä jättäminen” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Ikosen esitys (EI) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpide ”kirjastoautotoiminnan lakkauttaminen” poistetaan. Kunnanhallituksen II varapuheenjohtaja Metsäkivi esitti jäsenten Viherkanto ja Laitinen kannattamana, että ko. toimenpide muutetaan seuraavaan muotoon: ”Nykyisestä kirjastoautosta ei luovuta ja kirjastoautotoiminnan jatkumista selvitetään. Kirjastoautovirkailijan tehtävää ei toistaiseksi täytetä. Kirjastoautotoiminnan toteuttamistapaa selvitetään seuraavan puolen vuoden aikana, ja siitä tehdään erillinen päätös.”
Kirjastoautotoiminnan osalta oli tehty kaksi kunnanjohtajan päätösehdotuksesta eriävää esitystä, jolloin ensin äänestettiin näiden esitysten välillä. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä Ikosen esitys (JAA) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen) ja Metsäkiven esitys (EI) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli valinnut näistä Metsäkiven esityksen.
Seuraavaksi äänestettiin Metsäkiven esityksestä kunnanjohtajan pohjaesitystä vastaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) ei saanut yhtään ääntä ja Metsäkiven esitys (EI) sai kahdeksan ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Hatanpää, Ikonen, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto). Äänestyksessä annettiin yksi tyhjä ääni (Rajajärvi). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Metsäkiven esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Karjalainen esitti jäsenten Viherkanto ja Malmgren kannattamana, että toimenpide ”liikuntapalveluiden taksojen korottaminen” poistetaan. Kunnanhallitus hyväksyi Karjalaisen esityksen yksimielisesti.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpide ”Päällekkäisten liikunta- ja kulttuuripalveluiden vuokra-avustusten poistaminen” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kolme ääntä (Sundberg, Karjalainen, Malmgren) ja Ikosen esitys (EI) sai kuusi ääntä (Rajajärvi, Metsäkivi, Hatanpää, Ikonen, Laitinen, Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Ikosen esityksen.
Kunnanhallituksen II varapuheenjohtaja Metsäkivi esitti jäsenten Ikonen ja Viherkanto kannattamana, että toimenpide ”avustusmäärärahat palautetaan vuoden 2019 tasoon” poistetaan. Kunnanhallitus hyväksyi Metsäkiven esityksen yksimielisesti.
Kaavoitus- ja tekninen lautakunta
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti kunnanhallituksen I varapuheenjohtaja Rajajärven ja jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpide ”Vihdin pirtistä luopuminen” muutetaan muotoon ”Vihdin pirtin toimintaa ja käyttöä kehitetään”. Kunnanhallitus hyväksyi Ikosen esityksen yksimielisesti.
Kunnanhallituksen jäsen Ikonen esitti jäsen Hatanpään kannattamana, että toimenpidettä ”ateria- ja puhdistuspalveluiden toiminnan tehostaminen” muutetaan siten, että sen kustannusvaikutus 200 000 poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Ikosen esitys (EI) kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen II varapuheenjohtaja Metsäkivi esitti jäsenten Viherkanto ja Karjalainen kannattamana, että toimenpide ”yksityistieavustusten vähentäminen – 20 %” poistetaan. Kunnanhallitus hyväksyi Metsäkiven esityksen yksimielisesti.
Kunnanhallituksen jäsen Karjalainen esitti jäsen Malmgrenin kannattamana, että toimenpide ”perusparannusavustusten vähentäminen -20 %” poistetaan. Kunnanhallitus hyväksyi Karjalaisen esityksen yksimielisesti.
Kunnanhallituksen jäsen Hatanpää esitti jäsen Ikosen kannattamana, että toimenpide ”puunmyyntitulojen kertaluontoinen lisäys” poistetaan. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Hatanpään esitys (EI) kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Ympäristölautakunta
Kunnanhallituksen jäsen Hatanpää esitti jäsen Ikosen kannattamana, että toimenpidettä ”ympäristötarkastajan määräaikaisen tehtävän lopettaminen” muutetaan siten, että kustannusvaikutus 50 000 siirretään vuodelle 2022. Nimenhuudolla suoritetussa äänestyksessä kunnanjohtajan esitys (JAA) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren, Viherkanto) ja Hatanpään esitys (EI) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt kunnanjohtajan esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Hatanpää esitti jäsenten Viherkanto, Laitinen ja Ikonen kannattamana, että toimenpide ”Ympäristönsuojeluavustuksen vähentäminen” poistetaan. Kunnanhallitus hyväksyi Hatanpään esityksen yksimielisesti.
Luku 6: Henkilöstö
Kunnanhallituksen jäsen Laitinen esitti jäsen Viherkannon kannattamana, että määräaikaista kotoutumisohjaajaa ei palkata. Kunnanjohtajan ehdotus (JAA) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen) ja Laitisen esitys (EI) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren ja Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Laitisen esityksen.
Kunnanhallituksen jäsen Laitinen esitti jäsen Viherkannon kannattamana, että brändikehittäjän tehtävää ei vakinaisteta. Kunnanjohtajan ehdotus (JAA) sai kolme ääntä (Rajajärvi, Hatanpää, Ikonen) ja Laitisen esitys (EI) sai kuusi ääntä (Sundberg, Metsäkivi, Karjalainen, Laitinen, Malmgren ja Viherkanto). Näin ollen kunnanhallitus oli hyväksynyt Laitisen esityksen.
Luku 5: Käyttötalous
Kunnanhallitus
Kunnanhallituksen jäsen Laitinen esitti, että kappale ”Maahanmuuttotyössä pakolaistaustaisen ja maahanmuuttajaväestön kasvu on ollut Vihdissä viime vuosien ajan huomattavaa ja itsenäisen muuton osalta myös vaikeasti ennakoitavaa. Vuodelle 2021 esitetään, pakolaisryhmän vastaanottovaiheeseen, lisäresurssiksi toista kotoutumisohjaajaa puolen vuoden ajaksi. Maahanmuuttajaväestön kasvusta ja palvelutarpeen vakiintumisesta johtuen esitetään myös nykyisen maahanmuuttohenkilöstön (maahanmuuttokoordinaattori ja kotoutumisohjaaja) vakinaistamista.” poistetaan ja lisätään seuraava teksti: ”haastavasta taloustilanteesta johtuen Vihdin kunnan ja Uudenmaan ELY-keskuksen välinen sopimus pakolaisten vastaanottamisesta päätetään vuonna 2021”. Esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.
Päätös: Kunnanhallitus päätti
- hyväksyä kunnanhallituksen alaista toimintaa koskevan talousarvioesityksen vuodelle 2021 päätöksen 3. kohdasta tarkemmin ilmenevällä tavalla muutettuna;
- oikeuttaa talousjohtajan tekemään teknisiä korjauksia talousarviokirjaan; ja
- esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy liitteen mukaisesti Vihdin kunnan vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2022-2023 taloussuunnitelman siten, että siihen on tehty seuraavat muutokset:
Luku 2: Kuntastrategia 2018-2021
Strategisen päämäärän aktiivisten ihmisten Vihti, kohdan Paikallisen toiminnan tukeminen Teko 2021 muutetaan seuraavaan muotoon: ”Kunnan ja järjestöjen välisen yhteistyön perusteet sekä avustusperiaatteet ja tilavuokrat määräytyvät tasapuolisesti ja läpinäkyvästi”.
Strategisen päämäärän Vihdissä, Vihdistä Vihtiin kohdan liikkumisen uudet muodot teot 2021 muutetaan seuraavaan muotoon:
”Palvelulupauksen/joukkoliikenteen kohdentaminen käyttäjämääriltään tarpeellisiin vuoroihin ja yhteysväleihin sekä kehitetään pääkaupunkiseudulle suuntautuvaa opiskelu- ja työmatkaliikennettä.
Joukkoliikenneinformaation parantaminen Vihdin linja-autoasemilla ja sähköisissä palveluissa.
Yhtenäisen lipputuotteen edistäminen Länsi-Uusimaalle ja pääkaupunkiseudulle.
Joukkoliikenteen järjestämistavan uudelleenarviointi.”
Lisäksi mittariin tehdään seuraavanlainen muutos: ”Linja-autoasemalla Nummelassa ja Kirkonkylässä on joukkoliikenneinformaatio selkeämmin nähtävillä sekä lipputuotteet ja aikataulut saatavilla sähköisessä palvelussa.”
Strategisen päämäärän Vihdissä, Vihdistä Vihtiin kohdan etätyö teot 2021 viimeinen lause muutetaan seuraavaan muotoon: ”Lisäksi kunnan toimipisteiden käyttöä etätyöpisteinä on kokeiltu.
Luku 4.1: Talousarvion ja taloussuunnitelman rakenne, sitovuus ja seuranta
kohtaan 4.1.2. Seuranta lisätään seuraava lause ”vuonna 2022 talousarviota seurataan vähintään neljännesvuosittain, mielellään kuukausittain.”
Luku 4.2: Vihta-tasapainotusohjelman toimenpiteet
Lasten ja nuorten lautakunnan toimenpiteet ”luovutaan Vanjärven päiväkodin tiloista syksyllä 2021”, ”Vihtijärven koulun lakkauttaminen 1.8.2021”, sekä ”yleis- ja kohdeavustukset palautetaan vuoden 2018 tasolle” poistetaan.
Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan toimenpiteet ”liikuntapalveluiden taksojen korottaminen”, ”päällekkäisten liikunta- ja kulttuuripalveluiden vuokra-avustusten poistaminen” ja ”avustusmäärärahat palautetaan vuoden 2019 tasoon” poistetaan. Lisäksi toimenpide ”kirjastoautotoiminnan lakkauttaminen” muutetaan seuraavaan muotoon: ”Nykyisestä kirjastoautosta ei luovuta ja kirjastoautotoiminnan jatkumista selvitetään. Kirjastoautovirkailijan tehtävää ei toistaiseksi täytetä. Kirjastoautotoiminnan toteuttamistapaa selvitetään seuraavan puolen vuoden aikana, ja siitä tehdään erillinen päätös.”
Kaavoitus- ja teknisen lautakunnan toimenpiteet ”yksityistieavustusten vähentäminen – 20 %” ja ”perusparannusavustusten vähentäminen -20 %” poistetaan. Lisäksi toimenpide ”Vihdin pirtistä luopuminen” muutetaan muotoon ”Vihdin pirtin toimintaa ja käyttöä kehitetään”.
Ympäristölautakunnan toimenpide ”ympäristönsuojeluavustuksen vähentäminen” poistetaan.
Luku 6: Henkilöstö
määräaikaista kotoutumisohjaajaa ei palkata.
brändikehittäjän tehtävää ei vakinaisteta.
Kunnanjohtaja jätti päätökseen eriävän mielipiteen. Kunnanjohtaja esitti eriävälle mielipiteelle seuraavat perusteet: Kunnanhallituksen päättämä talousarvioesitys ei täytä Kuntalain 110 §:n mukaista edellytystä talouden tasapainosta.
asia 5
Yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan valitseminen Eteva kuntayhtymän ylimääräiseen yhtymäkokoukseen 12.11.2020
Päätös: Kunnanhallitus päättää nimetä Vihdin kunnan edustajaksi Päivi Lumikummun ja varaedustajaksi Ida Välimään Eteva kuntayhtymän ylimääräiseen yhtymäkokoukseen 12.11.2020.
asia 6
Kunnanjohtajan ajankohtaiset asiat
Päätös: Kunnanjohtaja antoi kunnanhallitukselle katsauksen liikuntatoimen rekrytoinnista, Vihtijärven senioritalohankkeesta, ylimääräisestä kunnanhallituksen kokouksesta 9.11.2020 klo 17.00 sekä kunnan tervehdyksestä Vihdin teatterin ensi-illassa 31.10.2020.