Kunnanhallituksen päätökset 12.10.2020
Kunnanhallituksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin ja täydennyksin:
asia 1
Perusturvakuntayhtymä Karviaisen palvelutasosuunnitelma vuosille 2021-2024
Käsittely: Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että lausuntoluonnoksen 8. ja 9. kappale muutetaan seuraavaan muotoon:
Pappilanpellon hammashoitolan lakkauttamisen myötä suun terveydenhuollon toiminta keskittyisi Nummelan ja Karkkilan terveysasemilla toimiviin suun terveydenhuollon yksiköihin. Muutoksen voidaan nähdä heikentävän Vihdin kirkonkylän suun terveydenhuollon palveluiden saavutettavuutta. Suun terveydenhuollon saavutettavuuden arvioinnissa merkityksellistä on kuntalaisen näkökulmasta myös palveluiden käyttötiheys. Toimenpiteellä tavoiteltavat hyödyt, kuten toimintaprosessien tehostuminen, aukioloaikojen laajentuminen virka-ajan ulkopuolelle, ostopalveluiden vähentäminen sekä kustannussäästö ovat kuitenkin merkittäviä argumentteja muutoksen tueksi.
Suun terveydenhuollon palveluiden saavutettavuuden kannalta kuntayhtymän tulee kiinnittää erityistä huomiota jatkossa kirkonkylän alueen koululaisten hammashuollon tarkastusten sujuvuuteen. Suunnitelma liikkuvasta hoitoyksiköstä korvaamaan kiinteää vastaanottoa on kannatettava. On tärkeää, että toisen liikkuvan yksikön palvelut turvaavat kirkonkylän ja Pohjois-Vihdin lasten, nuorten ja ikäihmisten hammashuollon peruspalveluiden, kuten hammastarkastusten, saavutettavuutta. Lisäksi on tärkeää, että se mahdollistaa lähipalveluna myös akuuttihoitoa. Jos Pappilanpellon hammashoitolan lakkauttamiseen päädytään, liikkuva hoitoyksikkö on toteutettava ja otettava käyttöön mahdollisimman nopeasti. Liikkuvan yksikön toiminnan laajentaminen koskemaan myös alueen ikäihmisten tarvitsemia suun terveydenhuollon palveluita mm. hoivakodeissa ja vuodeosastolla turvaa palvelun saavutettavuuden niin heikoimmassa asemassa olevien kuin muidenkin ikäihmisten osalta.
Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.
Päätös: Kunnanhallitus antaa Perusturvakuntayhtymä Karviaisen yhtymähallitukselle palvelutasosuunnitelmaluonnoksesta seuraavansisältöisen lausunnon:
Perusturvakuntayhtymä Karviaisen valtuustokausittain laadittavassa palvelutasosuunnitelmassa määritellään kuntayhtymän palveluverkko, palveluiden kehittämislinjaukset sekä palveluille asetettavat määrälliset ja taloudelliset tavoitteet. Palveluverkko, palvelut ja palveluiden tavoitteet tarkistetaan vuosittain talousarvion yhteydessä.
Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä sosiaali- ja terveystoimen palvelutason määrittäminen neljäksi vuodeksi on haasteellista. Väestöpohjan ja lainsäädännön muutokset yhdistettynä kiristyvään taloustilanteeseen edellyttävät nopeaa reagointia ja tarvittaessa muutoksia. Väestön nopea ikääntyminen johtaa Vihdissä pian siihen, että nykyistä palvelurakennetta ei ole mahdollista ylläpitää palvelutarpeen kasvaessa merkittävästi, joten keinoja palveluiden tuottavuuden lisäämiseksi on etsittävä jatkuvasti. Palvelutasosuunnitelman tarkistaminen tuotettavien palveluiden sekä palveluverkon osalta saattaa jatkossa olla tarkoituksenmukaista useammin kuin kerran vuodessa talousarvion yhteydessä. Palvelutasosuunnitelma on yksi keskeisimmistä työkaluista ohjata toiminnan ja siten myös talouden suunnittelua sekä mahdollistaa osaltaan myös taloudellisuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden näkökulmat kustannusten kasvun hillitsemiseksi. Viime aikaisten tilasto- ja muiden tietojen perusteella perusturvakuntayhtymä Karviaisessa on kokonaisuudessaan tuottavuuspotentiaalia olemassa.
Vihdin kunnanhallitus pitää palvelutasosuunnitelman strategisia linjauksia pääsääntöisesti oikeina. Palvelurakenteen muuttaminen enemmän ennaltaehkäiseviin ja kuntouttaviin palveluihin, palveluintegraation kehittäminen sekä palveluiden digitalisointi yhdistettynä osaavaan johtajuuteen ovat toivottavasti toimivia työkaluja ikärakenteen myötä tapahtuvaan palveluiden tarpeen kasvuun vastaamisessa.
Yleisesti tarkasteltuna palvelutasosuunnitelma huomio hyvin resurssien kohdentamisessa ikärakenteen muutoksen aikaansaamat haasteet. Palveluiden monimuotoisuus, erilaisten etäpalveluiden kehittäminen sekä palveluiden tuotantotavan painottuminen omana palveluna tuotettuun palveluun sekä avopalvelu- ja kuntoutuspainotteisemmaksi on oikea palveluntuottamisen suunta.
Palveluiden keskittäminen sekä niiden tuottaminen enemmän omana toimintana voidaan perustella palveluiden hinnan lisäksi palveluketjujen hallittavuuden myötä saavutettavalla tuottavuuden kasvulla. Muutoksen yhteydessä on kuitenkin tärkeää pystyä turvaamaan sekä palveluiden alueellinen saavutettavuus että oman toiminnan osalta riittävä henkilöstöresurssi ja osaaminen yksiköiden toimintakyvyn varmistamiseksi myös äkillisissä muutostilanteissa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittämisessä palveluketjujen sirpaleisuutta eheyttävä ote parantaa samalla myös saatavuuteen liittyviä haasteita. Palvelutasosuunnitelman mukaan asiakkaiden palveluketjuja pyritään muokkaamaan entistä enemmän palvelemaan yksilöllisiä tarpeita.
Vihdin kunnan näkökulmasta palvelutasosuunnitelmaluonnoksessa on kaksi keskeistä, vuoden 2021 talousarvioon vaikuttavaa palveluverkkomuutosta. Palvelutasosuunnitelmaluonnoksessa on esitetty suun terveydenhuollon uudelleen organisoinnin myötä Pappilanpellon hammashoitolan lakkauttamista sekä sosiaalipalveluiden toimipisteiden yhdistämistä Vihdin kunnanvirastolle.
Pappilanpellon hammashoitolan lakkauttamisen myötä suun terveydenhuollon toiminta keskittyisi Nummelan ja Karkkilan terveysasemilla toimiviin suun terveydenhuollon yksiköihin. Muutoksen voidaan nähdä heikentävän Vihdin kirkonkylän suun terveydenhuollon palveluiden saavutettavuutta. Suun terveydenhuollon saavutettavuuden arvioinnissa merkityksellistä on kuntalaisen näkökulmasta myös palveluiden käyttötiheys. Toimenpiteellä tavoiteltavat hyödyt, kuten toimintaprosessien tehostuminen, aukioloaikojen laajentuminen virka-ajan ulkopuolelle, ostopalveluiden vähentäminen sekä kustannussäästö ovat kuitenkin merkittäviä argumentteja muutoksen tueksi.
Suun terveydenhuollon palveluiden saavutettavuuden kannalta kuntayhtymän tulee kiinnittää erityistä huomiota jatkossa kirkonkylän alueen koululaisten hammashuollon tarkastusten sujuvuuteen. Suunnitelma liikkuvasta hoitoyksiköstä korvaamaan kiinteää vastaanottoa on kannatettava. On tärkeää, että toisen liikkuvan yksikön palvelut turvaavat kirkonkylän ja Pohjois-Vihdin lasten, nuorten ja ikäihmisten hammashuollon peruspalveluiden, kuten hammastarkastusten, saavutettavuutta. Lisäksi on tärkeää, että se mahdollistaa lähipalveluna myös akuuttihoitoa. Jos Pappilanpellon hammashoitolan lakkauttamiseen päädytään, liikkuva hoitoyksikkö on toteutettava ja otettava käyttöön mahdollisimman nopeasti. Liikkuvan yksikön toiminnan laajentaminen koskemaan myös alueen ikäihmisten tarvitsemia suun terveydenhuollon palveluita mm. hoivakodeissa ja vuodeosastolla turvaa palvelun saavutettavuuden niin heikoimmassa asemassa olevien kuin muidenkin ikäihmisten osalta.
Sosiaalipalveluiden toimipisteiden yhdistämisellä pyritään lisäämään palveluprosessien sujuvuutta. Palveluiden sujuvuuden lisääntyminen on kannatettavaa sekä asiakasystävällisyyden että toiminnan tehokkuuden näkökulmasta. Lisäksi toiminnan keskittämisellä ulkoisessa omistuksessa olevista tiloista Vihdin kunnan omistamiin tiloihin on kunnan kannalta merkittävä taloudellinen vaikutus.
Sosiaalipalveluiden keskittäminen Vihdin kunnanvirastolle edellyttää merkittävää tilankäytön ja toimintatapojen muutosta myös kunnan henkilöstön osalta, ja vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua. Vasta näiden selvitystoimien jälkeen Vihdin kunnan on mahdollista ottaa kantaa sosiaalipalveluiden toisen vaiheen siirtotoimiin. Kunta pitää kuitenkin tarkoituksenmukaisena, että myös toisen vaiheen toimet selvitetään.
Vihdin kunnanhallitus näkee Karviaisen toiminnassa merkittäviä mahdollisuuksia sekä palvelutuotannon kehittämisen että talouden hallinnan näkökulmasta. Kunnanhallitus kehottaa yhtymähallitusta ja kuntayhtymän johtoa jatkamaan tältä osin hyvää työtä.
asia 7
Kunnanjohtajan ajankohtaiset asiat
Päätös: Kunnanjohtaja antoi kunnanhallitukselle katsauksen Tervalammen myynnin osalta, sote-uudistuksesta sekä talouden tasapainotusohjelmasta (Vihta).