Koulujen syksy: Nyt jos koskaan tarvitsemme yhteistyötä
Koulutyö on startannut vauhdilla ja koulujen pihat raikuvat lasten innostuksen äänistä. On ollut etuoikeus saada aloittaa oppiminen, opettaminen ja näiden kahden työn tukeminen paikan päällä.
Takana on hyvin poikkeuksellinen kevät. Myös koulumaailma joutui ottamaan loikan alueelle, joka oli isoilta osin vielä tuntematonta seutua. Miten koko perusopetus järjestetään etänä? Kysymykseen oli löydettävä ratkaisu todella nopeasti ja siinä onnistuttiin olosuhteisiin nähden hyvin. Oppilaat, perheet ja opettajat olivat kaikki uuden edessä ja tekivät ison työn päämäärän saavuttamiseksi. Myös opiskeluhuollon terveydenhoitajat, koulupsykologit ja kuraattorit muokkasivat palveluitaan niin, että tukea oli edelleen saatavilla, samalla koko ajan ennakoiden poikkeustilanteesta syntyvän tuen uudenlaista tarvetta.
Nyt olemme jälleen uuden ajan edessä. Takana kantapäitä vielä kutittaa kevään haamu, mutta edessäkin on uusi, tuntematon aikakausi. Toiveissa on nykyisen tilanteen turvaaminen ja samalla kevään hyvien käytäntöjen vakiinnuttaminen. Mahdollisuus käydä fyysisesti koulussa oppimassa ja tekemässä työtä, luomassa hyvinvointia – samalla hyödyntäen monipuolisia teknisiä mahdollisuuksia vuorovaikutuksen ja työn toteuttamisen tukena. Osa oppilaista tulee tarvitsemaan erityisen paljon oppimisen tukea ja myös oppilashuollon palveluille on tänä lukuvuonna paljon tarvetta. Olemme kuitenkin kevään kokemusten myötä entistä valmiimpia toimimaan haastavissakin olosuhteissa.
Nyt jos koskaan tarvitsemme yhteistyötä ja oman tontin hoitamista hyvin. Jokainen meistä pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan siihen, että yhteiskunta voi jatkaa pyörimistään. Ja jokaisella meistä on vastuu katsoa ympärilleen ja pohtia, miten voisin itse tukea lähipiiriäni selviämään mahdollisimman hyvin tästä syksystä? Me aikuiset opetamme omalla esimerkillämme päivittäin mm. yhteistyökykyä, suhtautumista yleisiin – kaikkien suojaksi tehtyihin – ohjeisiin, avun pyytämistä ja vastaanottamista sekä halua huolehtia mahdollisuuksiensa mukaan omasta ja läheisten hyvinvoinnista.
Ensiarvoisen tärkeää on tänä syksynä turvata opettajien mahdollisuus opettaa sekä oppilaiden yhdenvertainen mahdollisuus oppia. Opiskeluhuollon rooli on tässä työssä myös hyvin tärkeä. Oppilaiden hyvinvointia tulee seurata riittävän pitkään, sillä kaikki poikkeustilanteen ja nykytilan vaikutukset eivät ole näkyvissä vielä tässä hetkessä.
Pidetään yhdessä huolta Vihdin lapsista ja nuorista! Lasten varhaisten vuosien pohjalle rakentuu sekä yksilön että koko yhteiskunnan tulevaisuus.
Emmi Romppainen
vastaava kuraattori