Sepänpihan Kotinäyttely: kun maailma heittää häränpyllyä, pyöritään mukana ja löydetään ratkaisu
Häränpyllyä
Vuosi 2020 on heittänyt monella tapaa häränpyllyä koko maailmassa. Ihmiset harmittelevat somessa turhien vuosikalentereiden ostoa, lähimatkailevat ja kotoilevat urakalla uusien lemmikkien ja kauniiksi laitettujen pihojen kanssa. Useilla työpaikoilla on havaittu, että etätyössä projektit etenevät ehkä jopa paremmin. Osalla töiden määrä on vaihdellut rajustikin. Kesän 2020 kävijätapahtumia on joko peruttu, siirretty tai supistettu.
Ketterä kunta
Vihdin kunnan kesän päätapahtumaa, Sepänpihan Kotinäyttelyä, oltiin valmisteltu ennen maaliskuuta 2020 jo vuosien ajan. Lähestyttiin h-hetkeä, kun kaikki maailmassamme muuttui. Kauhuksemme ymmärsimme pian, että odotettua kävijätapahtumaa ei tultaisi saamaan siinä muodossa, missä alun perin halusimme.
Tilanne Sepänpihan Kotinäyttelyn kanssa eteni seuraavasti:
- 20.3. Tapahtuman järjestäjäorganisaation sisällä tehtiin päätös valmistella vaihtoehto kävijätapahtumalle eli Kotinäyttelyn muuttaminen virtuaalitapahtumaksi, jonka tärkein osa voisi olla TV-ohjelma, jota materiaali Kotinayttely.fi:ssä tukee. Oma työkokemukseni ulkomaisella TV-kanavalla tulisi nyt tarpeeseen.
- 27.3. Virtuaalitapahtuman TV-ohjelmakonsepti oli valmis ja mahdollisen kumppanin haku aloitettiin.
- 15.4. AlfaTV näytti vihreää valoa Sepänpihan Kotinäyttelyn toteuttamiselle heidän kanavallaan.
- 20.4. KH teki päätöksen Sepänpihan muuttamisesta kävijätapahtumasta virtuaaliseksi tapahtumaksi, joka onnistuisi jokaisessa tilanteessa.
- 20.5. Kilpailutuksen perusteella saatujen tarjousten joukosta valittiin Long Story Short Oy tuotantoyhtiöksi.
- 24.6. Aloitettiin TV-ohjelmien kuvaus Sepänpihan Kotinäyttelyn alueella.
Muuttuneessa tilanteessa sekä työntekijät, kuntapäättäjät että Sepänpihassa mukana olevat yritykset ja rakentajat osoittivat suurta muuntautumiskykyä, joustavuutta ja ketteryyttä.
Toteutus toimii tilanteesta riippumatta
Sepänpihan Kotinäyttelylle valittiin toteutusmuoto, joka toimii jokaisessa tilanteessa riippumatta Covid19:n aiheuttamista valtion antamista rajoitteista tai kävijöiden omasta suhtautumisesta massatapahtumiin. Kävijätapahtuman sijaan tulossa on virtuaalitapahtuma, mikä tarkoittaa käytännössä TV-ohjelmia, onlinemateriaalia ja syksyllä mahdollisesti järjestettävää asiantuntijaseminaaria sekä mahdollisuuksien mukaan ulkoilmatapahtumaa.
Viihdettä ja Vihti-infoa
Saimme asumisen genren osaavan Long Story Short Oy:n tuottamaan ohjelman. Jo kilpailutusvaiheessa saamastamme tarjouksesta näki, että yritys ymmärsi Vihdin kunnan tarpeen toteuttaa TV-ohjelmat tavalla, joka auttaa saavuttamaan alkuperäisen näyttelyn tavoitteet.
Näyttelyaluetta, sen taloja ja Vihtiä on tarve tuoda esille tavalla, joka lisää kiinnostusta aluetta ja sen mahdollisuuksia kohtaan. TV-katsojalle on tarjottava informaatio viihteellisessä, tunteita herättävässä ja muistijälkiä jättävässä muodossa. Ohjelma ei voi olla liian mainosmainen, jotta katsoja viihtyy kanavalla. Kallisarvoisten TV-lähetysminuuttien sisältö on tasapainoilua eri tavoitteiden välillä. Hyvä ohjelmapaikka lauantain alkuillassa ja laajat markkinointitoimet ajoitettuna juuri ennen ensiesityksiä takaavat tapahtumalle laajan näkyvyyden TV:n kautta.
Asiantunteva tuotantoyhtiö
Perusteena tuotantoyhtiö Long Story Short Oy:n valinnassa oli tuotantotiimin vankka kokemus genrestä, mm. Huvila ja Huussi -ohjelman käsikirjoittamisesta ja ohjaamisesta, ja siitä saatu Kultainen Venla -palkinto. Referenssivideot olivat ohjelmista, joissa ajankäyttö oli tehokasta ja materiaali täynnä tunnetta. Tuotantotiimillä oli myös kokemusta muista vahvoista suomalaisista brändeistä.
Monipuolinen ohjelma
Ohjelman juontajina toimivat remonttipiiskuri Perttu Sirviö ja kauniiden kotien asiantuntija Hanna Sumari. Ohjelmassa esitellään itse rakentamista ja sen mahdollisuuksia, puutarhoja yllättävilläkin elementeillä, kauniita sisustuksia ja uusia tuotteita. Aktiivisuutta, joka korostaa Vihdin brändin ytimessä olevaa ominaisuutta, tuodaan esille erilaisilla Pertun ja asukkaiden välisillä haasteilla.
Haastatteluissa keskustellaan sekä rakentajien, rakennusyritysten että muiden toimijoiden kanssa. Kunnanjohtaja Erkki Eerola kohtaa Hanna Sumarin Nummelan Kuntoportailla ja he puhuvat vihtiläisyydestä kauniin luonnon ympäröimänä. Ohjelmassa nähdään unelmien toteutumista, kun asukkaat ovat pääsemässä muuttamaan uuteen kotiinsa.
Tavoitteiden saavuttaminen
Koko Sepänpihan hanke on ollut suuri oppimiskokemus Vihdin kunnalle. Sen oppeja käytetään hyväksi tulevina vuosina. Mutta suuren luokan kävijätapahtuma, jonka kävijätavoitteeksi asetettiin 20 000 henkilöä, jäi puuttumaan. Alueeseen pääsee kuitenkin tutustumaan TV-ohjelman ja onlinemateriaalin avulla. Yhden ohjelman katsojatavoite on yleisötapahtuman kävijämääriin moninkertainen, ja AlfaTV:llä näytetään peräti kaksi ohjelmaa tuplauusintoineen.
Ohjelman tavoitteena on saada aikaan informaation lisäksi myös tunnemuistin ja katsojan ajatusten aktivoinnin kautta pidempikestoista muistettavuutta ja herättää näin kiinnostusta Vihtiä kohtaan potentiaalisten uusien asukkaiden parissa. Asukkaiden haastattelut ovat aitoja. Niistä välittyy ilo, innostus ja onni uudesta kodista Vihdissä. Halusimme kertoa suurelle yleisölle asumisesta Vihdissä ja siinä onnistumme.
Unelmat toteutuvat Vihdissä.
Ohjelmien esitysajat AlfaTV:llä ovat:
- Pieni koti iso elämä – Vihdin Kotinäyttely, jakso 1: la 5.9. klo 17.00 (ensiesitys), ma 7.9. klo 15.30 (uusinta), ke 9.9. klo 11.00 (uusinta)
- Pieni koti iso elämä – Vihdin Kotinäyttely, jakso 2: la 12.9. klo 17.00 (ensiesitys), ma 14.9. klo 15.30 (uusinta), ke 16.9. klo 11.00 (uusinta)
Hanna Jokitöyrä
brändikehittäjä
Tunnelmia TV-kuvauksista ja Sepänpihan ihanista kodeista: